Dette er boliger som er helt nødvendige for å opprettholde kjøpers marked og en god boligreserve. I bydel øst styrer administrasjonen dermed mot høye boligpriser og mot en varslet boligkrise. Allerede i 2032, om bare 10 år, vil boligreserven i bydel øst være tom dersom administrasjonen får det som de vil i ny arealplan.

Nye sammenligninger viser at tomteprisene øst i kommunen nesten er dobbelt så høye som i vest. Dette skyldes hovedsakelig høy etterspørsel. Prisene presses oppover til usosiale nivåer fordi mange vil bo på østsiden. Siden 2013 har befolkningsveksten i bydel øst vært omtrent dobbelt så høy som i resten av gamle Kristiansand kommune, med et snitt på 2,2 prosent per år.

Den langsiktige boligreserven kommunen hadde i 2010 uten Hamrevann var nesten det dobbelte i forhold til reserven vi har i dag, hensyntatt befolkningsveksten. Alt dette er ifølge kommunens offentlige dokumenter for bydel øst.

Jon Døviken. Foto: Kjartan Bjelland

Kommunens egne tall i siste versjon av utbyggingsprogrammet viser også at den reelle boligreserven i øst uten Hamrevann vil synke fra omtrent 2900 boliger i 2022 til null boliger i 3032, gitt at befolkningsveksten i bydelen fortsetter. Det er det all grunn til å tro. I tillegg må man ta hensyn til at bare litt over 61 prosent av planlagte utbygginger blir gjennomført, slik det har vært de siste 8 årene. Og når det normalt tar 10 til 15 år å klargjøre et område før man kan begynne byggingen, forstår man at det er helt avgjørende å planlegge boligreservene i god tid.

Den nye kommuneplanen setter en effektiv stopper for nye, større feltutbygginger av boliger, til tross for at det vil være helt umulig å erstatte disse med bare fortettingsprosjekter. Det betyr at boligbygging i fremtiden i all hovedsak kommer til å bli leiligheter i fortettede eplehager og på ubebygde flekker innimellom. Dette vil ikke tilfredsstille boligbehovet.

Den nye kommuneplanen setter en effektiv stopper for nye, større feltutbygginger av boliger.

En slik kraftig nedbygging i boligreserven i bydel øst er i klar motstrid mot bystyrets intensjoner om å ha et rikt utbud av varierte boliger og å opprettholde kjøpers marked.

I sum er dette en dramatisk utvikling for den østre del av kommunen. Opplysninger om de reelle boligreservene i bydelene, koblet opp mot boligbehovet, er nesten umulig å finne ved å lese kommunens saksdokumenter. Vi har derfor fått et uavhengig kompetansemiljø til å kvalitetssikre tallene for oss.

Akkurat nå er snittprisen på Finn.no for nye leiligheter i fortettingsprosjekter i Kvadraturen rundt kr 79.000 pr. kvadratmeter. På Lund er prisen rundt kr 70.000 pr m2. En minimumsbolig for en småbarnsfamilie vi altså koste rundt 7 millioner. I feltutbygginger som på Hamrevann nærmer kvadratmeterprisen seg halvparten av prisene i sentrum og på Lund.

I dagens lånemarked har disse forskjellene i pris dramatisk betydning for de aller fleste som er i småbarnsfasen. Høye priser fører til at mange bosetter seg enda lengre utenfor byen, eller i nabokommuner. For mange betyr dette pendling med privatbil til jobb sentralt i Kristiansand, med de konsekvenser det får for økt tidsbruk, biltrafikk og klimagassutslipp.

På den nye batterifabrikken i Arendal skal det jobbe rundt 2500 mennesker. Agderposten melder at Statsforvalteren i Agder sier klart nei til alle de store «batteriboligfeltene» i Arendal, og det vil dermed ikke være nok boliger i arendalsområdet. Dette eksempelet viser tydelig at det ikke er tilstrekkelig å ha en ekspansiv næringspolitikk uten samtidig å ha en ekspansiv boligpolitikk. Kristiansand kommune gjør dermed en stor feil dersom utviklingsmulighetene for bolig og næring i den nye arealplanen begrenser seg selv mer enn nødvendig.

I 2018 gjennomførte Kristiansand kommune en boligundersøkelse som viste at 2 av 3 ønsker å bo i en enebolig eller rekkehus. Dette viser behovet for variert boligbygging. Vi må bygge flere sentrumsnære leiligheter, men også flere eneboliger og tomannsboliger.

Boligprisene i Kristiansand har steget mest i landet det siste året, med 10,9 prosent. For at boligkrise og ukontrollert prisvekst ikke skal gjenoppstå på grunn av for lite utbud av boliger, som for snart 20 år siden, må kommunens kurs i boligpolitikken endres. Det er ikke planlagt nok boligreserver i Kristiansand kommune. Dette betyr blant annet at Hamrevann må beholdes som byggeområde for nåværende og fremtidige behov.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.