Samfunnsdelen ble vedtatt av bystyret i september 2020. Kommunen har også utarbeidet en klima- og miljøstrategi som ble godkjent av bystyret i januar i år. Disse tre plandokumentene utgjør et overordnet rammeverk for hvordan kommunen skal utvikles på en bærekraftig måte over de neste 10 årene. Det er et godt og solid planverk som har vært gjenstand for bred høring, så dette er bra for lokaldemokratiet.

Hans Petter Mjølund er leder i Vågsbygd Vel. Foto: Vegard Damsgaard
Dagfinn Haarr er leder i Ytre Andøya Vel. Foto: Mona Wikøren

Ytre Andøya Vel og Vågsbygd Vel har samarbeidet om en felles uttalelse. Det er noen enkelttemaer som vi gjerne vil fremheve:

Det foregår flere store byggeprosjekter i bydel Vågsbygd og flere er under planlegging. I planene for de enkelte prosjektene gjøres det en vurdering av prosjektets effekt på trafikken i området. I så godt som alle tilfeller konkluderes det med at prosjektet ligger godt til rette for bruk av sykkel og kollektivtransport og at prosjektet ikke medfører vesentlig negativ effekt på trafikkbildet. Disse utsagnene blir sjelden utfordret. Hvert enkelt prosjekt bidrar uansett til økt trafikk på Vågsbygdveien som allerede er sterkt belastet og underdimensjonert fra Lumberkrysset ved enden av Vågsbygdporten og videre utover mot Kjos, Voie og Flekkerøy.

Vi ser at det er laget område/kommunedelplaner for andre områder i kommunen. En overordnet konsekvensanalyse av den samlede trafikkbelastningen gjennom bydelen vil være en naturlig del av en slik plan. Hvorfor blir ikke en slik plan utarbeidet for den sentrale delen av Vågsbygd («Vågsbyen»)?

Innseilingen til Kristiansand ble i 2021 klassifisert av Riksantikvaren som et område av nasjonal kulturhistorisk verdi. Området inkluderer blant annet store deler av kystlinjen gjennom Vågsbygd. Ifølge forslaget til arealplan er rundt 55 prosent av strandsonen i kommunen allerede nedbygd. Av det resterende arealet er kun 34 prosent potensielt tilgjengelig for allmennheten. Det er derfor viktig at arealet ikke reduseres ytterligere gjennom dispensasjoner og andre tiltak.

Sandvigheia på Kroodden er en del av området av nasjonal kulturhistorisk verdi som er nevnt ovenfor. Vi ber i vårt høringsnotat om at dette fjernes fra kommunens utbyggingsplaner. Området er regulert gjennom en reguleringsplan fra 2014. Kommunen er i skrivende stund i ferd med å selge området til en utbygger. Ikke bare representerer området viktige kulturhistoriske minner, men det er også et flott turområde. Dersom området skal bygges ut, vil mye naturlig vegetasjon gå tapt, noe man etter de nye planene vil prøve å unngå!

Det har skjedd mye siden planen ble vedtatt i 2014, som blant annet Paris- og Montrealavtalene, som alene burde tilsi at kommunen stopper denne prosessen umiddelbart dersom den tar sitt ansvar på alvor.

Regjeringen understreker at kommunene har ansvar for bærekraftig planlegging i henhold til disse avtalene. Trafikken gjennom bydelen vil øke med en stor utbygging i området. Dette gjenspeiles i reguleringsplanen som har en bestemmelse om at før det kan godkjennes utbygging av området, skal Vågsbygdveien være utbygd med tilstrekkelig kapasitet fra Lumberkrysset frem til Andøykrysset. Så vidt oss bekjent ligger slike planer med unntak av Kjoskrysset, veldig langt fram i tid.

Vi etterlyser en overordnet konsekvensutredning av miljøet i forhold til utfyllinger, pågående industriutslipp og nedbygging av natur i bydelen.

Vi forventer at kommunen opprettholder dette kravet dersom de på tross av alle protester, presser gjennom salget og utbygging av området. Fylkestinget har i sitt høringsdokument anbefalt at området tas ut av planen. Kommunen hevder at det vil bli lagt godt til rette for kollektivtrafikk med bl.a. hyppige bussavganger. Det er her verd å minne om at det faktisk er fylket som eier og finansierer Vågsbygdveien så vel som eier busselskapet AKT. Forventer kommunen at fylket skal prioritere å bekoste ny vei og nye bussruter for å legge til rette for at kommunen skal rasere området? Det høres ikke veldig realistisk ut!

Flere områder av sjøen langs kystlinjen gjennom bydelen er til dels sterkt forurenset etter industrivirksomhet av forskjellig slag – en forurensing som til en viss grad fortsetter den dag i dag. Nye utbygginger enten det er industri eller transformering av gamle industriområder til boliger, må ikke tillates å bidra med ytterligere belastning av miljøet i sjøen.

Flere pågående og planlagte prosjekter medfører utsprengninger med dumping av steinmasser i skogstjern og i sjøen. Det kan ikke være slik at sjø og skogstjern betraktes som en enkel dumpingplass til å bli kvitt utsprengt stein som dermed også gir utbyggere økte tomtearealer på bekostning av miljøet i sjøen og i skogen? Det er mange sårbare områder både langs kystlinjen gjennom bydelen og i Vågsbygdskogen. Begge deler er særdeles viktige områder for rekreasjon og opplevelser for befolkningen i bydelen og kommunen forøvrig. Vi etterlyser derfor en overordnet konsekvensutredning av miljøet i forhold til utfyllinger, pågående industriutslipp og nedbygging av natur i bydelen.