Lillebror er i ferd med å bli storebror, hører jeg folk si.

Det skjer ikke.

Det bor over dobbelt så mange mennesker i Kristiansand som i Arendal. Men tema er interessant likevel.

Arendal har begynt å yppe seg. På en annen måte enn vi har vært vant til. Gutsing har overtatt for sutring.

Det er gode nyheter for Kristiansand.

Det er mye lettere for Kristiansand å samarbeide med en nabo som er på offensiven, enn en sutrete lillebror som er mest opptatt av å trenere prosesser som ikke utelukkende er til fordel for seg selv.

Den utmattende knivingen mellom de to byene er grunnen til at Kristiansand aldri har klart å bli den dominerende regionhovedstaden som for eksempel Stavanger eller Tromsø.

Der er derfor vi har to store sykehus, et delt universitet og få statlige arbeidsplasser. Og det derfor vi er den minst synlige regionen i Norge.

Fylkessammenslåingen har riktignok gått nokså knirkefritt her i sør, men kan minne om at det ikke er mer enn drøyt ti år siden 70 prosent av austegdene stemte nei til en sammenslåing. Og i den avgjørende avstemningen i fylkestinget i Aust-Agder ble sammenslåingen vedtatt med to stemmers overvekt.

Vill jubel var det altså ikke. Noen vil kalle det å rygge inn i samarbeidet.

Men forhandle kan arendalittene.

Arendal fikk fylkesmannen, men det drøyeste er at fylkesadministrasjonen i Arendal fikk gjennom at de ansatte som måtte pendle til Kristiansand etter fylkessammenslåingen, må kompenseres med et pendlertillegg på 45000 kroner i året.

Det er bare i Arendal man har magemål til å foreslå noe sånt.

Det er også interessant å legge merke til at det er bygd firefelts motorvei gjennom så å si hele gamle Aust-Agder, før man i det hele tatt begynte på E39. Jeg kan ikke komme på ett rasjonelt argument for at man skal bygge motorvei mellom Arendal og Tvedestrand før Kristiansand-Søgne. Det bor ca 2500 mennesker i Tvedestrand.

Men sånn ble det. All ære til gamle Aust-Agder som fikset dette. Motorvei er helt sentralt for å veve landsdelen sammen.

Ingen i Aust snakker lenger nå om at det var dumt å slå sammen fylkene.

Og Arendals nye selvtillit bidrar til at gammel strid er i ferd med å bli begravet for godt.

Ingen i Aust snakker lenger nå om at det var dumt å slå sammen fylkene.

Det var danskekongen Christian Quart som forseglet Arendals skjebne, da han i 1641 bestemte at Kristiansand skulle være Sørlandets hovedstad. Selv om Arendal hadde vært landsdelens viktigste handelsby lenge, fikk ikke Arendal bystatus før i 1723. Nesten 100 år etter Kristiansand.

Og i denne perioden rant det mye ondt blod mellom de to byene.

Her ligger roten til misunnelse. Til splid og konkurranse.

Da Arendal endelig fikk bystatus, het det i begrunnelsen fra Kongen at myndighetene hadde innsett at prosessene mellom Kristiansand og Arendal hadde «forårsaket innvånerne store omkostninger og pengespille». Hvis det fortsatte, «ville det føre til borgerskapets totale ruin og et uavlatelig hat mellom innbyggerne.»

Arendal fikk bystatus, men i over 100 år til måtte Arendal betale skatt til Kristiansand. Ikke rart de rike familiene i Arendal var sure lenge.

Så kom det berømte Arendalskrakket i 1886, og mange har med rette hevdet at Arendal aldri har kommet seg helt etter dette.

Helt til det dukket opp en trønder i byen i 2009.

Det er ikke mulig å komme utenom at Øystein Djupedal har mye av æren for Arendals nye selvtillit.

Han er mannen bak Arendalsuka, som vekket Arendal og gjorde byen stolt igjen. Det var noen lokale karer som hadde ideen, bla kristiansanderen Per Høiby. De ville kopiere Almedallsveckan fra Sverige og dra den til Arendal.

Men var altså den nye fylkesmannen, en eks-politiker med stort ego og et gedigent nettverk, som fikk det til å skje.

Jeg er usikker på om kristiansanderne forstår hvor stor, viktig og unik Arendalsuka er.

En gang i året kommer hele det norske establishment til Arendal. Politikere, næringslivet, lobbyister, organisasjoner og media. Eksempel: 270 journalister har meldt sin ankomst.

Verdien av dette er umulig å måle. Men slaget om Batterifabrikken er et godt eksempel.

Politikerne i Arendal gjorde alt riktig. De brukte Arendalsuka som døråpner. De hadde tomta klar. Det lå i korta at Arendal ville vinne. Og de vant. Kristiansand var ikke i nærheten.

Blir batterifabrikken bygd, endrer den Sørlandet - og Arendal spesielt.

Det er en slags klondyke-stemning i Arendal nå. Skaffer de pengene og overlever strømkrisa, blir dette historisk.

For Kristiansand er det utelukkende positivt at Arendal reiser seg. Det beste for regionen er om byene vokser sammen.

Det bor 200.000 mennesker i aksen Arendal-Kristiansand.

Det gir slagkraft.

Og når Arendal og Kristiansand endelig slutter fred, blir det endelig tid til å se vestover. Lister og Lindesnes har levd i skyggen av Arendal-Kristiansand-kranglingen altfor lenge. Sørlandet blir ikke en slagkraftig region før vestfylket blir inkludert i det gode selskap.

Neste år et det byjubileum i Arendal.

Det er 300 år siden Kongen endelig gav byen lov til å bli en by.

Og nå er det endelig en stolt by igjen.

Det fortjener en fest.

Siste innlegg

En transport-analyser sa for mange år siden at bygging av 4-feltsvei mellom Kristiansand og Arendal, slik at byene ble knyttet sammen hadde all betydning for utviklingen av Arendal. Uten motorveien ville Arendal "dø". I dag ser vi at dette var helt korrekt og samtidig ser vi betydningen av bygging av 4-feltsvei, noe dagens samferdselsminister ikke forstår.

Kåre Andersen

Kansje litt mer stå på vilje i gamle Ændal😉

Jan Løvli

Hei Eivind Ljøstad, vil bare gjøre deg oppmerksom på at det bor i overkant av 6000 tusen mennesker i Tv.strand og at det er samfunnsmessig riktig at de bygde ny firefelts vei mellom Tv.strand og Arendal som kommer hele landsdelen til gode.Det er jo meningen at det skal bygges firefelts vei helt fra Oslo til Stavanger så dere får nok firefelts vei mellom Kr.Sand og Søgne når det kommer en ny regjering,for den som er nå stopper jo opp byggingen av nye veier.

Roald Voreland

Kristiansand har resignert og gått for "pokalen" (uføretrygd). Politikerne har brukt all energi på offentlige midler (byvekstavtale, belønningsmidler, gartnerløkka og kunstsilo) og kaster innbyggerne og næringslivet "under bussen" for å skaffe disse.

All ære til Arendalittene - de har vært flinke.

Kenneth Bjørnestøl

HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir.

Send ditt debattinnlegg til debatt@fvn.no