For to, tre og fire år siden var navnene til Hovefestivalen hakket mer spennende enn programmet på Øya i Oslo. Hoveprogrammet hadde de beste og mest spennende nye artistene, pluss at headlinere som The Killers, Muse, Jay-z og Queens Of The Stone Age klang veldig bra.

Nå er det ikke tvil om hvem som er den beste rockefestivalen av disse to. Rett og slett fordi Hove ikke lenger kan kalle seg en rockefestival. Den muligheten mistet de da de satte Skrillex og hans monsterutstyr på scenen som headliner. Skrillex er for tiden det mest ønskede navnet til russefester. Å mikse rus og fyll med teit programmert robotmusikk og laserstråler, er altså årets ultimate opplevelse for 18-19-åringer. Det er greit nok, men var det nødvendig å gjøre Hovefestivalen om til en forsinket russefest?

var det nødvendig å gjøre Hovefestivalen om til en forsinket russefest?

Med Snoop Dogg som headliner kvelden før, var harryfaktoren lovlig høy under Hove2012. Det er antagelig slik arrangøren må tenke for å gå ut med overskudd. For Hovefestivaleier Republic handler det selvsagt om å tjene penger og gå ut med så store overskudd som mulig, slik som i det øvrige næringsliv.

For Hove sin del handler det derfor om hva camperne vil ha. Det er der bunnlinja til Hove ligger. Camperne er lokomotivet som holder Hovefestivalen i gang. Dette er veldig opplagt. Hovefestivalen kan aldri gå med overskudd uten å ha camperne på sin side. De er altså mellom 14 og 22 år. De er i hovedsak fra østlandsområdet, men også mange er fra Rogaland.

Men var det virkelig Snoop Dogg disse camperne ville ha i år? Ja, dessverre. Det så slik ut. Men hva med Skrillex da? Ville camperne virkelig ha Skrillex? Ja, dessverre. Det så i alle fall slik ut.

Det har helt klart blitt verre å skaffe gode headlinere de siste to årene.

Det har helt klart blitt verre å skaffe gode headlinere de siste to årene. De fleste band og artister tjener mer på å gjøre konserter med bare seg selv på plakaten. Derfor kommer nok aldri Foo Fighters, Coldplay eller Green Day noen gang til å spille på Hovefestivalen, slik som de gjorde det på Quart. Det var Toffen som booket Quart den gang, slik som han gjorde det under de første årene av Hovefestivalen. Og visstnok i år også, selv om det ikke er lett å tro og forstå det.

Profilen til Hove har blitt utydelig etter årets festival. Det er lett å se at det skal være fire temakvelder på hovedscenen fordelt på tungrock/metal, pop/rock, hiphop og techno/elektro. En helt glimrende idé, men man må passe på hva det er man booker innenfor de ulike sjangrene. For profil er noe alle festivaler må ha, enten det er countryfestival, trekkspillfestival eller heavy metal festival. En rockefestival booker ikke Skrillex, for å si det én gang til.

En rockefestival booker ikke Skrillex

Da har Odderøya Live gjort det enkelt for seg selv og for publikum. Det første man kan tenke når man ser plakaten er at dette ser litt kjedelig ut. Men er egentlig programmet kjedelig? Når gjorde CC Cowboys en dårlig konsert sist? Eller Kaizers? Eller Jarle Bernhoft? John Fogerty har bagasjen full av klassikere, og med Roxette er det vel litt slik som med Abba. Nemlig at man innrømmer at man liker dem etter at det har gått 10-15 år etter deres storhetstid.

Det skal bli spennende å se hvordan det går med Odderøya Live

Odderøya Live sikter seg inn på et voksent publikum. Kjøpesterke mennesker. Det er der de har satt sin bunnlinje. Profilen er tydelig. Dette er egentlig ikke noen konkurrent til Hove. Det er mer en konkurrent til helgens andre store festival; den nyetablerte Kollenfest, som hadde Rihanna og Kiss som headlinere. Det skal bli spennende å se hvordan det går med Odderøya Live. Det bør være plass til en slik festival i feriebyen Kristiansand.

Det vil også være plass til Hovefestivalen i mange år framover. Men de må ikke tulle med merkevaren sin, slik som de gjorde i år. Kortsiktige gevinster lønner seg ikke i lengden.

Er Hovefestivalen en forsinket russefest? Si din mening i debatten