Det hersker sterk tvil om inntektssystemet, en av forutsetningene for å kunne ta stilling til for eller mot. For noen er dette uvesentlig, her er det viktigst å fremheve størrelse og større makt — overfor hvem? Effektivisering og billigere politisk styring er kanskje ikke det mest interessante. Det viktige er å effektivisere andre!

Nesten på norgestoppen

På landsbasis finnes det 10.772 kommunepolitikere (uten vararepresentanter). Samlet sett innrapporterer norske kommuner at de brukte 1.356.188.000 kroner på lønn og godtgjørelse til sine politikere i 2013. Dette inkluderer alle former for direkte politisk godtgjørelse til kommunens politikere, samt direkte støttefunksjoner (nettavisen.no 3/12-2014). For Kristiansand kommune innebærer dette kr. 311.472 kr. perrepresentant (16,5 mill. totalt). Etter lønnsfesten i 2015er vel tallet nærmere kr. 320.000 per repr. Kommunen er nesten på norgestoppen. Hadde politikerne forholdt seg til Kommuneloven så hadde bystyret bestått av 35 repr. og ikke 53. Med 35 representanter hadde kommunen kunne spart ca. kr. 5,5 millioner - hvert år! På landsbasis sitter det 3400 repr. i kommunestyrer som Kommuneloven ikke krever. Når man spør politikere hvorfor det er slik så er omkvedet - det er vel bare blitt slik. Seriøs refleksjon er en mangelvare!

Les også: Umusikalsk lønnsøkning

Det er fire andre kommuner som det nå er snakk om å innlemme sammen med Kristiansand. Iht. Kommuneloven er det Lillesand og Søgne som er de mest lovlydige kommunene. Songdalen har 6 repr. for mye, og Birkenes har 2 repr. for mye. Gjennomsnittsutgiften per repr. for de fem kommunene er kr. 138.333. En ny K5 skal etter Kommuneloven ha min. 43 repr (over 100.000 innb.). Dette innebærer at den nye K5 vil koste skattebetalerne kr. 5.948.319. Noen som tror på det? Norsk politisk mentalitet innbærer å gjøre om det særdeles tunge ansvaret som følger av en større mengde innbyggere til klingende mynt. Nye landområder, regioner og bydeler vil gi en unik anledning til å etablere nye politiske verv. Når K5 er to år vil prosessen med å etablere den parlamentariske modellen starte. Og etter fire år vil K5 bestå av en regjering (byråder), et storting (bystyret) og departementer (kommunale etater). I tillegg vil det dukke opp regionledere og bydelsledere. Utgiftene til politisk styring vil eksplodere. Og byråkratiet vil følge etter! Her lukter enhver politiker muligheter for godt betalte verv, jfr. siste rause lønnsoppgjør i Kristiansand bystyre. Den går an å bruke skattebetalernes penger for å vise raushet når man driver politisk kjøp og salg mellom kommuner!

Overkill på 77 kommunerepresentanter

Hvorfor kan Aarhus kommune (Danmark, men meget relevant å sammenligne med) klare seg med 31 repr. i bystyret, en ordfører, fem rådmenn og tre til på deltid? Aarhus kommune har 330.563 innbyggere (byen 261.570). Arealet er 467 km². Dette kan vel kalles for STORT? I sum koster politikerne kr. 7.312.175 (grunnbeløp)? Et lite apropos: Varaordføreren i Aarhus ER en vara, og har en godtgjørelse på kr. 82.594 (DKK).

Jeg har lest Intensjonsavtalen om K5 (rev. 3. feb). Allerede nå har man lagt til rette for et overkill på 77 kommunerepresentanter! Dette slår Bergen kommune med 10 repr! Med en kristiansand-pris blir prisen for K5 kr. 24.640.000. I den videre prosessen er det kanskje på tide å se ut av vinduet!

Kjære naboer - hold dere unna min kommune! Finn en annen fornuftig partner som koster mindre i medgift!