Kilden har gjort noe med kristiansandernes måte å betrakte seg selv på. Det spektakulære bygget alene er med på å gi byen styrket identitet, og oss som bor her økt selvbevissthet.

Begge deler trenger vi. I tillegg registrerer vi som representerer næringslivet at bygget og dets innhold skaper positive ringvirkninger i form av mer bruk av sentrum på kveldstid. Det ser ut til å ha gitt et mer variert utelivstilbud med høyere kvalitet og mer robust drift. Kultur gir ofte mer kultur, og Kilden ser ut til å fungere som en katalysator for kulturvekst i sentrum av Kristiansand. Det skaper en mer levende og mangfoldig by.

Christian Altmann

For å sette det på spissen har alle kulturhus av en viss størrelse det til felles at deres tilblivelse er preget av støy, og når de står der ferdig, er alle fornøyde. Slik er det også med Kilden Teater— og Konserthus. Det vil si, alle er nok ikke fornøyde. Skepsisen er fortsatt stor hos en del, og er knyttet til fremtidige driftskostnader. You can’t win them all. For store byer vektlegges den såkalte Bilbao-effekten, når man bestemmer seg for å bygge spektakulære kulturbygg. Da henvises det til hva Guggenheim-museet har betydd for Bilbao etter at det stod ferdig i 1997. Turisme, nye næringer og verdensomspennende oppmerksomhet ga den baskiske byen et løft. Kilden vil ikke ha en tilsvarende betydning for Kristiansand, men har langt på vei vært en vitamininnsprøyting byen og regionen trengte.Å skulle oppsummere betydningen av Kilden etter ett år med drift, slik jeg er blitt utfordret til å gjøre, vil derfor handle om hva vi har sett av effekter av Kilden til nå. Betraktningene, observasjonene og konklusjonene vil i stor grad være subjektive. Jeg innledet med å si at Kilden har gjort noe med hvordan vi selv betrakter oss, vi som bor i Kristiansandsregionen. Vi bruker Kilden som eksemplet i utstillingsvinduet når vi forteller om byen, viser den frem. Og vi blir stolte når bygget og institusjonene i det får oppmerksomhet utenfra. Og det har skjedd relativt ofte etter oppstarten. Da jeg deltok på Pulpit 2012 sist høst, Stavangers nye store næringslivskonferanse, innledet professor Torger Reve med å gratulere siddisene med deres nye storstue, Stavanger Konserthus. Det var der vi befant oss, så gratulasjonen var på sin plass.

Kultur gir ofte mer kultur.

Dette er nesten like fint som det som står i Kristiansand, fullførte han sin hilsen til publikum med. Det er unødvendig å si at vi fra Kristiansand hadde en god dag der borte. Det er tross alt ikke så ofte vi føler at vi vinner over Stavanger i noe som helst. Og dette var tross alt på deres hjemmebane.

Vi som representerer næringslivet nevner ofte Kilden når vi oppsummerer for oss selv og andre hvordan Kristiansand og regionen vår utvikler seg. Kilden tas i bruk når vi forklarer og illustrerer en positiv retning.

Kultur er blant rammevilkårene når næringslivet ramser opp hva som er viktige faktorer for å rekruttere og beholde kritisk kompetanse. Vi i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen har arbeidet ut fra at kultur må sees på som rammevilkår på linje med kvalitet i skole, eldreomsorg, boligbygging og infrastruktur. Når vel kvalifiserte mennesker, med tilbud om arbeid nær sagt hvor som helst, vurderer bo- og arbeidssted, er kultur blant faktorene som er med i regnestykket. Er arbeidet spennende, skal også fritiden være meningsfull. Vi registrerer med glede at det kulturelle tilbudet, selve programmet, har økt betraktelig etter Kilden.

Vi erfarer altså at Kilden spiller en sentral rolle på flere nivåer: I kommunikasjonen om Kristiansand, byens omdømme og vårt bilde av oss selv, samt de direkte konsekvensene som handler om flere kulturtilbud og større aktivitet i byen. Hva som er viktigst av disse er umulig å si, og det første følger som et resultat av det andre. Den mentale effekten, stoltheten og selvbevisstheten, skal imidlertid ikke undervurderes. Jeg trenger ikke gå lengre enn til meg selv og mine nærmeste bekjente for å finne eksemplene. Har vi besøk utenbys fra, er Kilden noe av det første vi ønsker å vise frem. Vi er stolte av det som er i ferd med å bli et landemerke av nasjonal betydning.

I tillegg til at Kilden byr på kultur, opplevelser og styrker identiteten vår, har bygget gitt rom for arrangementer vi tidligere ikke var i stand til å stå som vertskap for. Store konferanser finner sin plass i Kilden, mulighetene er mange. Dette trekker nye mennesker til Kristiansand, og gir byen ny betydning. Som et spleiselag mellom stat, kommune og fylkeskommune, var bakgrunnen for Kilden blant annet tro på kultur som drivkraft for regional utvikling, og om vilje til å tilby gode og innholdsrike liv til innbyggerne i landsdelen, for å sitere fylkesordfører Thore Westermoens tale under grunnsteinsnedleggelsen.

Det er et fundament som sier litt om hvor visjonært Kilden egentlig er som prosjekt. Nå gjelder det å se mulighetene i bruken av bygget, få institusjonene som er en del av det til å blomstre og sørge for at bredden i det kulturelle tilbudet setter seg. For oss andre er det helt opp til oss selv hvordan vi tar bygget i bruk, enten når vi forteller historiene om Kristiansand eller når vi planlegger store arrangementer.