Forskningsleder Bård Norheim ved Transportøkonomisk institutt (TØI) gikk i går ut i Aftenposten med opplysninger om at hans forskningsresultater ble misbrukt av Samferdselsdepartementet da Stortinget i 1992 ble informert om grunnlaget for togtrafikken til og fra Gardermoen. Det er vel og bra at dette kommer frem og dermed bekrefter det allerede frynsete inntrykket av daværende samferdselsminister Kjell Opseths håndtering av saken. Men altså, etter åtte år?Nå kan opplysningene fra TØI i det minste brukes til å komplettere monumentet over lokaliseringsskandalen Gardermoen. Hadde disse opplysningene kommet før, kunnet de ha bidratt til å endre det skjebnesvangre forløpet saken fikk. Det er ille at departementet misbrukte det forskningsmaterialet det fikk i hende. Men det er også ille at et institutt med behov for å beskytte sitt faglige renommé ikke rykker ut når det ser at dets konklusjoner forvrenges. Var Samferdselsdepartementet en for stor og viktig kunde for TØIs arbeid til at det var opportunt å slå alarm den gang for åtte år siden?