Det ble samtidig opplyst at Norge har flere elektroniske spilleautomater enn Danmark og Sverige til sammen. Så kom neste nyhetsinnslag.Vi synes den statskontrollerte, lisensfinansierte og påstått reklamefrie allmennkringkasteren kunne ha spandert noen sekunders selvransakelse på sine lyttere. For vi er av den klare oppfatning at Norsk Rikskringkastings omfattende og ukritiske fremme av pengespill på redaksjonell plass og i aller beste sendetid er med på å skape disse usunne og tragiske tilstandene i det norske samfunnet.En rask gjennomgang av en ukes program i NRK1 viser at livene til barnefamilier og andre typiske TV-tittere berikes med 10 minutters Lotto-propaganda umiddelbart etter Lørdagsrevyen, som er et av Norges mest sette fjernsynsprogrammer. Tidspunktet er før selv de aller minste av dem som er i stand til å tenke egne tanker er i seng. Tirsdag er det 15 minutter med Extra-trekning tidlig på kvelden, onsdag fem minutter Vikinglotto før klokken 21. Alt fremføres på en måte som forkynner at pengespill er den største lykke i livet. Noen advarsel om avhengighet og skadevirkninger, slik som myndighetene pålegger tobakksfabrikantene å fremføre klart og tydelig overfor kunder som betaler avgifter til statskassen i bøtter og spann, har visst ingen tenkt på.Vi for vår del mener imidlertid at sykelig spilleavhengighet er et alvorlig samfunnsonde. Følgene er personlig ruin, dype depresjoner, familietragedier og beslagleggelse av psykiatrisk kapasitet som trengs på andre felter. Og det ligger i ethvert pengespills natur at det er langt flere tapere enn vinnere. Samtidig er det vår oppfatning at kontinuerlig påvirkning fra landets viktigste etermedium er en medvirkende årsak til at Norge utmerker seg ved å ha titusener av ungdommer som ikke klarer å la være å spille på automater. Pluss at vi har en befolkning generelt som spiller Lotto og andre pengespill for et ufattelig, definitivt usunt antall milliarder kroner per år.Vi vet at noen av spillepengene tilfaller gode formål. Deri ligger antakelig en slags rettferdiggjørelse av fenomenet. Men den som måtte være i tvil om Lotto og beslektede aktiviteter i hovedsak er kommersielle produkter, kan jo bare zappe over til en kanal som konkurrerer med NRK. For eksempel til kommersielle TV 2. Der betaler Norsk Tipping og hva de nå heter, alle sammen, millioner på millioner for egen reklametid mellom salgsfremmende budskap for andre kommersielle produkter — alt fra biler til bleier og mobiltelefoner.Hva reklamefagfolk mener er verdien av 30 minutter på redaksjonell plass i beste NRK-sendetid, uke etter uke, kan vi bare spekulere i. Men den er i alle fall formidabel.