That was easy!

En av frontsjefene våre har akkurat trykket på den store, røde knappen i nyhetsrommet. Lyden forteller oss som jobber rundt frontsjefene at vi har et firesifret antall samtidige lesere inne på våre digitale tjenester. Lyden er liflig. Den forteller i sanntid at nå flokker sørlendingene seg om nyheter fra Fædrelandsvennen, at det er noe i nyhetene våre som treffer dere.

Christian Stavik, nyhetsredaktør i Fædrelandsvennen.

Nyhetsrommet er plassert midt i redaksjonen. Stort, høyt under taket, fullt av skjermer og fylt av en kraftig summing av nyheter. Denne våren bygde vi om dette rommet og snudde vår verden på hodet. Fremdeles jobber vi hardt med papiravisen. Nyheter er redaksjonens hjerte og kjerne. Frontsjefene, journalistene som reagerer først ved hendelser, videojournalister, sosiale medier og nyhetsledelsen har rykket inn.

Den største feilen er å utsette endringer og satsinger

Nyhetspulsen banker gjennom rommet på store skjermer, store tall og gjennom journalistiske hoder. Den gjengen som sitter her, blant de få i landet i som får kuske et mediehus som faktisk tar betalt for vårt digitale innhold, de er en del av det nye nyhetsrommet vi bygde for under et drøyt halvår siden.

Ombyggingen og endringene 2012 har brakt med seg i Fædrelandsvennen er utløst av et mønster mediebransjen har sett lenge: print er i en glideflukt som ikke stanser, og digital bruk peker i taket.

Vi kan lese Sørlandets medievaner i våre brukertall på nett. Tavla som nådeløst banker ut lesertall, våre interne analyser og medietrendene forteller et tydelig språk: mediene er med oss så sant vi er våkne, men har inntatt nye former. Det gir enorme muligheter, og en økonomisk trussel.

Vi ser en økning i bruken klokken 6, ny økning kl 7 og akselerasjon fra kl 8: Sørlandet er på beina og finner frem mobiltelefoner, nettbrett og pc. Interessene er mange, men behovet er likt: oppdatering – hva skjer? Mange søker til oss for å sjekke siste status, og forventer at vi leverer; forventer det 365 dager i året, kontinuerlig deadline – alltid på, alltid oppe!

Tallene svinger med været, årstiden, populære tv-program, lokale begivenheter og ikke minst hendelser. Er det kø på Vesterveien, så "peaker" mobiltrafikken vår. Ferier har alltid vært labre tider for bladfyker på nett. Men det har endret seg, og årsaken kan oppsummeres i ett ord: smarttelefonen.

Det handler ikke om snøen som falt i fjor, det er snøen som faller NÅ som teller. Fædrelandsvennen har aldri hatt flere visninger på mobiltelefoner enn vi hadde lille julaften. Været pakket landsdelen inn i hvitt julepapir og nettet kokte. En tier på at noen av dere skuffet snø med hansker tilpasset touch screen!

Nettet innbyr til å leke mer med formatene enn vi gjør i et papirprodukt med 138 år på baken. Vi tester litt, og får responsen umiddelbart. Lørdag 15. desember kom et lenge varslet uvær. Denne dagen introduserte vi et for oss nytt konsept: Fædrelandsvennen bil-tv. To karer, et kamera og en kraftig sender brakte snøkaoset live på alle plattformer. Våre utskremte bokstavelig talt måkte ut saker. Et deilig eksempel på at teknologien jobber for leserne, og vi fikk vist frem vær og føre helt uten filter. Og tallene viser at dere digget det.

Men mye vær er ikke det som får gode mennesker til å bli journalister, eller grunn nok til å si at samfunnsoppdraget er oppfylt. Vi skal gå betydelig dypere, bredere og nærmere samfunnet og vi har fått langt flere muligheter til å drive nyhetene fremover.

Kombinasjonen av digitale kanaler, nye virkemidler og en papiravis som fremdeles har en sterk posisjon gir mediene en samlet kraft vi sjeldent eller aldri har hatt. Vi er bare ikke alene lenger. Med samme standard uansett plattform, og med muligheten til å belønne deg som abonnent med mer digitalt innhold, så har det satt ny fart og motivasjon i oss.

2012 har vært året der studieturene for mediebransjen har gått til Kristiansand. Det er en ny situasjon, og det har vært store og små mediehus fra hele Skandinavia som har ønsket å se på våre digitale løsninger. Nysgjerrigheten skyldes først og fremst at vi har våget å ta noen tøffe valg på områder som ikke har latt seg analyseres til en fasit. Fædrelandsvennen er på vei inn i en digital fremtid og vi tester live – og dere former oss.

Sammen med nysgjerrigheten tar besøkende mediehus med seg sine egne planer for digital utvikling. Det har gitt unik innsikt i hva som vil rulles ut av løsninger i året som kommer. Hvis 2012 var året for eksperimentering, så blir definitivt 2013 året for utrullinger og lanseringer av løsninger som kommer til å by på mye mer innhold fra landets mediehus – og en oppfordring til å betale.

Dommer og jury for Fædrelandsvennens løsninger er ikke bransjefolk. Det er uten tvil våre lesere. Og dere har gitt oss enormt mye tilbakemelding og uvurderlig erfaring. Den risen og rosen som har kommet vår vei, og analysene som har trillet ut gjennom 2012, gir oss et unikt utgangspunkt for videre utvikling. Vår ambisjon, uttrykt litte granne nerdete, er å ta dagens 1.0 løsning til nivå 2.0. Fra tøffe valg, til digital revolusjon.

Vi har mye godt lagret på serverne våre allerede som vi gleder oss til å slippe løs. Foruten journalistiske ambisjoner, så vil vi i løpet av første halvår avduke en satsing på web-tv, papiravis i ny drakt og et forbedret tilbud på mobile enheter.

Blant de minst digitale grepene vi gjorde ved vår lansering var å gjøre trafikken fra sosiale medier forbeholdt abonnenter. Det har definitivt kostet oss rekkevidde, noen spennende debatter og engasjement. Men vi har vært tydelige på at dere som abonnenter får mer og synes det er fair at andre må betale for å lese dine saker. I våre hoder er nok dette en løsning best tilpasset en lansering, og vi jobber kontinuerlig med å finne bedre modeller.

Inn i 2012 ante jeg noe om revolusjonen nyhetsrommet vårt sto ovenfor, men rekkevidden av endringene var ikke mulig å forutse. Det vi har lært i den digitale tidsalderen er at den største feilen er å utsette endringer og satsinger; det er bare å stupe i det!

Uoffisiell prognose: 2013 er året vi utvikler oss fra nyhetssted til en digital tjeneste som holder deg oppdatert og leverer nyheter først, og etter dine preferanser. Vårt oppdrag er å holde deg oppdatert der du bor.