Mye er også gjort for å tilrettelegge for myke trafikanter og stimulere til økt sykkelbruk. Likevel holder Kvadraturen på å kveles av biltrafikk.

Europaveien gjennom byen er blitt kraftig utbedret de siste årene, og kan ta unna mye større trafikkmengder enn før. Biltrafikken har økt kraftig. Gatenettet i Kvadraturen er ikke dimensjonert for å ta imot alle bilene, og vil heller aldri bli det. Byens kjerne vil alltid være én kvadratkilometer, med de begrensninger det har.

En intern gruppe i kommunen jobber med drastiske løsninger for å hindre total kollaps. Sin vane tro lanseres løsninger som skal svi på pungen. Det er snakk om høyere p-avgifter og rushtidsavgift. Dessuten vurderes bilforbud i enkelte gater, færre p-plasser på gateplan og parkeringshus under Torvet.

For mange vil dette oppleves som straffetiltak for å tvinge folk til å la bilen stå. Det kan godt være det er nødvendig, men det hadde ikke skadet om kommunen foreslo noe mindre rigide forordninger først. Som billigere eller gratis buss og hyppigere avganger. Det er åpenbart at tilbudet ikke er godt nok. Dessuten synes kommunen å overse et annet viktig moment. Flere større byer som ønsker å dempe bruk av privatbil i sentrumsområdene, legger parkeringshus og parkeringsplasser ved innfartsveiene, og benytter tilbringertjeneste — noen steder gratis.

I forbindelse med utbygging av NSB-området vurderes parkeringshus med inn- og utkjørsel fra Havnegaten. Det er også foreslått å ta i bruk den gamle tunnelen i Baneheia som parkeringshus. Bilene holdes unna sentrumsgatene i begge alternativene, og handelsstandens ønske om nærhet til gågatenettet tilfredsstilles.

Et parkeringshus i flere etasjer under Torvet vil ikke minske presset på Kvadraturen. Anlegget har slike dimensjoner at det vil bli inn- og utkjøring fra Festningsgaten og Bryggebakken. Det vil føre til økt trafikkbelastning i både Festningsgaten og Vestre Strandgate, hvor kapasiteten allerede er sprengt.

Skal byen ha troverdighet i miljøspørsmål, kan det ikke på den ene siden jobbes for å begrense bilbruk i sentrum, og på den andre legges til rette for det stikk motsatte.