Overfor Agderposten begrunner rådmannen forslaget med at «Grimstad-folk har sluppet billig unna». Han mener også det er naturlig å se strekningen fra Grimstad til Tvedestrand i sammenheng.

I tillegg til å være totalt urimelig overfor bilistene – ikke bare de med bostedsadresse i Grimstad, men alle som bruker den hyppig trafikkerte europaveien – illustrerer Danielsens forslag en veiutbyggingspolitikk som har spilt fallitt. Ett resultat av at sentrale myndigheter krever en stadig høyere grad av lokal finansiering for å godkjenne en veiutbygging, er at ulike regioner spilles ut mot hverandre. Og at bomprosjektene spretter opp som lokale paddehatter, uten noen overordnet plan.

Man kan ikke bare se på strekningen fra Grimstad til Tvedestrand når man vurderer spørsmålet om enda flere bomstasjoner. Man må se på hele Agder under ett og på de stasjonene som allerede er satt opp og planlagt på E18/E39. Kjører man fra vestre del av Vest-Agder til østre del av Aust-Agder i dag, må man gjennom bomstasjoner både på Kvinesheia, i Kristiansand og ved Svennevig i Grimstad. I tillegg vil det komme en ny stasjon på strekningen mellom Arendal og Tvedestrand for å finansiere denne utbyggingen. Til sammen utgjør alle disse stasjonene en urimelig belastning for bilistene.

Vår landsdel er på langt nær alene om å lide under dette bompengemaniet. På landsplan blir det i år ifølge Nettavisen startet opp seks nye bomprosjekter, og totalt vil det da være 46 slike prosjekter rundt om i Norge. Gjennom bomstasjonene betaler bilistene rundt fem milliarder kroner i løpet av 2009. Dette er penger som det egentlig er statens ansvar å betale. Likevel har det etter hvert blitt en slags aksept blant folk flest for en viss form for lokal finansiering. Men det går en grense for alt. Enda en bomstasjon på europaveien gjennom Agder-fylkene er over denne grensen.