En positiv konsekvens av finanskrisen er at regjeringen åpner for å bruke milliarder av kroner på samferdselsprosjekter som tidligere ikke har kommet lenger enn til tegnebrettet. Men konkurransen er hard. Landsdelens representanter har en stor oppgave foran seg de kommende uker for å sikre at ikke vei— og togprosjektene her sør havner bakerst i køen.

Ett av de aller viktigste prosjektene er en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Dette burde vært fullført for flere tiår siden. Dagens jernbane går mil etter mil i ødemarken, langt fra byene der de potensielle passasjerene bor.

I tillegg tar en reise med tog fra Kristiansand til Oslo for lang tid til at de fleste reisende velger bort fly eller bil. Ved å bygge ny skinnegang mellom Gjerstad og Porsgrunn samt foreta andre oppjusteringer, vil denne togreisen kuttes med halvannen time, til tre timer og et kvarter. Da vil vurderingen bli en helt annen for mange reisende. En slik trasé vil også kunne vise vei for et fremtidig lyntog.

I gårsdagens avis lister leder av Agderrådet, Oddvar Skaiaa, opp en rekke argumenter for en sammenkobling. Både mange nye hender i arbeid, langt større passasjergrunnlag og mindre klimautslipp er gode grunner til å starte arbeidene så snart som mulig. Sørlandets problem er at også andre landsdeler nå bugner av forslag til gode prosjekter. Illustrerende nok vil ikke informasjonssjefen i Samferdselsdepartementet uttale seg om mulighetene til en sammenkobling fordi de har fått «en hel haug med henvendelser fra hele landet» om andre prosjekter som ønskes realisert.

Regjeringen har varslet en økonomisk krisepakke i månedsskiftet januar/februar. Kort tid etter legges Nasjonal transportplan fram. Det betyr at premissene allerede er i ferd med å legges for hvilke utbygginger regjeringen vil prioritere. Agderrådet, Agderbenken så vel som NHO og LO i landsdelen har svært liten tid på seg til å kjempe fram en etterlengtet utbygging av jernbanen mellom Sørlandet og Oslo.