Det finnes neppe den bilist som ikke jamrer seg høylydt bare ved antydningen om økte avgifter. Bilistene betaler mer enn nok i avgifter som det er, om man ikke skal få en lokal særavgift på toppen av det hele.

Men den avgiftsøkning som etter alt å dømme kommer i bomstasjonene er ikke å kimse av den heller. 25 kroner er det antydet at hver passering skal koste fra 2007. Når man tar hensyn til rabatter og begrensninger som er innarbeidet i systemet, skal de månedlige kostnader for en bilist likevel ikke overstige 1150 kroner. Er det sagt.

Men dette betyr også at de månedlige utgifter for bilister som kjører mye, kommer til å nærme seg dagens pris for et årsabonnement. Det er på 1500 kroner. Vi står med andre ord overfor et sjeldent voldsomt prissjokk. Ikke rart om politikere begynner å se seg om etter alternativer til bomstasjonene, det vil si andre måter å kreve inn penger til veibygging.

Om forslaget fra Hans Otto Lund om en lokal bensinavgift er løsningen, kan det reises tvil om. Men tanken bør iallfall utredes og vurderes nærmere før man feller den endelige dom. I Tromsø er dette systemet tatt i bruk og fungerer. Blant annet er billigere å administrere bensinavgift enn bompenger.

I sin argumentasjon for lokal bensinavgift, hevder Hans Otto Lund at bomstasjonene rundt Kristiansand virker som en bymur. Og dette blir særlig merkbart dersom avgiften skal økes til 25 kroner pr. passering.

Men dersom Lund og hans meningsfeller skal etablere et lokalt marked, der bensinprisene skal ligge 40 til 50 øre høyere enn det som er normalt i det ordinære markedet, så kan ikke det være uten problemer det heller. For at et slikt lokalmarked i det hele tatt kan etableres, må det ventelig også omfatte nabokommunene — Vennesla, Søgne, Songdalen, Birkenes og Lillesand.

En åpenbar svakhet med et slikt «marked» er at det oppfordrer alle som kan til å kjøpe, for ikke å si hamstre, bensin alle andre steder enn i avgiftskommunene. Man kan til og med se for seg at det gror opp stasjoner nær grensen til det lokale marked, nettopp for å forsyne avgiftstrøtte bilister med bensin fritatt for lokal avgift. Det vil i så fall effektivt bidra til å undergrave finansieringen, med mindre man innfører etableringsforbud.