Det inngår i samme historie at UDI to ganger tidligere hadde nektet mannen norsk statsborgerskap. Fra Agder politidistrikt sukkes det tungt over eksistensen av to parallelle, ikke synkroniserte regelverk, mens UDI konstaterer det åpenbare: Lov om norsk riksborgerrett fra 1950 er gått ut på dato. Det er nemlig denne loven, som ikke stiller noen krav til søkerens vandel, som gjorde det mulig for den trussel-, volds— og tyveridømte iraneren å bli ikke-utvisbar nordmann. Alt som kreves, er at søkeren ankom Norge før fylte 16 år, at vedkommende har bodd i Norge i minst fem år samt at søknaden sendes Fylkesmannen etter fylte 21 år, men før de 30 er passert. Iranerens advokat, som vel må kunne sies å ha gjort en god jobb for sin klient, betegner loven som fornuftig, innrettet mot personer som har bodd i Norge fra de var små, uten noe forhold til sitt fødeland.Advokaten har nok et poeng, men her virker det fullstendig malplassert.For det første er det helt galt at Norge skal ha to sett med regler for oppnåelse av statsborgerskap, med forskjellig innhold og krav til søkeren. Det må da gjelde for all lovgivende virksomhet at den ene loven ikke skal kunne slå den andre i hjel.For det andre, og det er et mer påtrengende tema, må det ryddes i det til dels naive forholdet til innvandring som denne saken er et uttrykk for.Norge har en klar plikt på seg til å ta imot forfulgte mennesker fra andre land. Vi er en av verdens aller rikeste nasjoner, vi har plass nok, og vi har humanitære tradisjoner fra Fridtjof Nansens tid som vi liker å fortelle andre om. Det er heller ikke mer enn et par generasjoner siden at mang en god nordmann selv trengte tilflukt utenfor grensene av sitt eget okkuperte og undertrykte land.Uavhengig av disse aktverdige grunnene for å holde grensebommene åpne, har Norge dessuten bruk for flere mennesker, simpelthen. Store deler av service- og industrinæringene ville kollapse uten arbeidskraften som innvandrerne representerer. Ser man en generasjon eller to fram i tid, øker avhengigheten enda mer. Da er vi nemlig mange som vil trenge pleie.Det betyr ikke at vi skal lukke øynene for de negative effekter som innvandringen bringer med seg. Kriminalitet er blant de verste. En annen resulterende effekt, er at det store lovlydige flertallet av våre nye landsmenn stilles lagelig til for hogg når innvandringsmotstandere i ymse fargesjatteringer er ute og går. Og det fortjener de slett ikke, de som er kommet til oss for å søke ly eller en bedre fremtid, og som oppfører seg skikkelig.Vår reportasje om iraneren som ble nordmann da han egentlig skulle utvises, stod i en utgave av avisen som ellers var preget av Irak-konflikten. Og like sannsynlig som at det blir krig mot Saddam Husseins regime, er det at en flyktningstrøm vil oppstå i kjølvannet av bombingen. Også hos oss vil det sette befolkningens humanitære holdning på prøve. Da trenger vi ikke slike saker som den med eks-iraneren. Tungt kriminelt belastede utlendinger må kunne utvises fra riket.