Om to år skal Sørlandet feire sitt 100-årsjubileum. Vi skal gjøre krus på at Vilhelm Krag ga oss et navn og en identitet som landsdel og løftet oss ut fra Vestlandet og Østlandet. Noe av poenget med markeringen i 2002 er å vise omverdenen at vi er en felles landsdel.Men det hjelper så lite å lage 100-årsfeiring og jubileumskomiteer for et samlet sørland, når den næring som i hovedsak er vårt ansikt utad — turistnæringen - presenterer landsdelen som et puslespill.Nylig kunne vi avdekke at 15 forskjellige organisasjoner markedsfører hver sin lille del av Sørlandet. For dette mottar de over ti millioner kroner i offentlig støtte fra fylkene og kommunene i landsdelen. Dette skjer fullstendig ukoordinert, og samarbeidet mellom de ulike reiselivskontorer og organisasjoner er så å si fraværende.Fædrelandsvennen har selv kunnet registrere hvordan landsdelens reiselivsorganisasjoner nærmest har forsøkt å utkonkurrere hverandre på de samme reiselivsmessene i utlandet - messer hvor også Norges Turistråd (tidligere NORTRA) har deltatt for å markedsføre Norge som turistmål.Vi antar at det heller ikke finnes noen systematisk evaluering av hvilken effekt de ulike markedsføringstiltakene fra de 15 forskjellige organisasjonene har hatt på turist- og reiselivsnæringen på Sørlandet. Pengene brukes ukritisk på messearrangementer og brosjyremateriell, uten at det finner sted noen seriøs etterprøving av resultatene.Markedsføring er et profesjonelt fag som krever noe mer enn glorete, venstrehåndsproduserte turistbrosjyrer av variabel kvalitet. Vi skal unnlate å rippe opp i «South of Norway»-brosjyren fra Destinasjon Sørlandet - i floraen av hjemmesnekrede trykksaker er den neppe den verste.I markedsføringssammenheng bør turistnæringen i landsdelen lære av Kristiansand Dyre- og Fritidspark. Det er den eneste representant for reiselivsnæringen på Sørlandet som har oppfattet at markedsføring av et turistprodukt er en høyst alvorlig geskjeft - og derfor fremstår markedsføringen av Dyreparken som et profesjonelt produkt som har profilert Dyreparken og gjort den til et begrep i inn- og utland. Vi vil tro at Dyreparkens markedsføring alene bringer flere turister til landsdelen enn alle de øvrige reiselivsorganisasjonenes markedsføring til sammen.For at reiselivsorganisasjonene på Sørlandet skal kunne fremstå med samme tyngde, må de lære å samarbeide. De ti millioner offentlige kronene bør samles i en pott til en felles markedsføring av Sørlandet i inn- og utland. Innenfor en slik ramme må det være fullt mulig å presentere så ulike turistprodukter som Setesdal, Blindleia, Framvaren og Risør.Utfordringen går til kommunene og fylkeskommunene. Det er to år til sørlandsjubileet. Da bør vi fremstå som én landsdel på turistkartet, og ikke invitere turistene til et uløst puslespill.