Uten å selv ta stilling til hva Jesus faktisk mente, synes jeg det er på sin plass å rette et kritisk blikk mot Tørressens måte å bruke Bibelen som argumentasjon for sine synspunkter.

Mann og kvinne skal være én kropp

Selv om han etter hvert bruker vage uttrykk som «muligens», «regner jeg med» og «ville han nok» omtales homofili som om det objektivt sett er synd i første halvdel av innlegget. I andre halvdel viser han til noen bibelvers han mener underbygger sitt syn.

Først pekes det på en episode der Jesus siterer 1. mosebok, hvor det står at mann og kvinne skal være én kropp. Ved nærmere gjennomlesing ser vi at avsnittet handler om noen fariseere som vil sette Jesus på prøve. Testen går ut på å fastslå om en mann har lov til å skilles fra sin kone, nettopp fordi det gamle testamentet gir motstridende retningslinjer i det henseendet. Jesus siterer i den forbindelse skriftene fordi han som et pedagogisk virkemiddel ønsker å møte fariseerne på hjemmebane. Å ta dette til inntekt for et homo-fiendtlig syn er dristig. Legg for øvrig merke til konklusjonen: Det er faktisk lov til å skille seg, dersom grunnene er sterke nok, fordi menneskenes hjerter er harde. Hvordan dette skal være et argument mot homofili blir da enda mer forvirrende.

3. mosebok

At Tørressen deretter tillater seg å «hjelpe» Jesus med å finne andre steder i skriften som kan støtte hans syn ved å supplere med egne sitater fra 3. mosebok, gjør ikke saken bedre. Den som vil bruke 3. mosebok som rettesnor for sitt liv, har en stor utfordring foran seg. Det burde nesten være unødvendig å komme med eksempler. La oss likevel bla tilbake til kap. 11, vers 12: «Alt i vannet som ikke har finner og skjell, skal være motbydelig for dere.» Her gjelder det å holde tunga rett i munnen neste gang havets goder skal fortæres på Flekkerøy.

Mot slutten definerer Tørressen igjen homofili som synd, ved å vise til et par bibelsteder som omhandler andre tema. Han ser tydeligvis paralleller mellom bl.a. rikdom(!) og homofili, men gir ingen begrunnelse for generaliseringen. Hvis det er slik at hver enkelt av oss skal kunne plukke ut bibelvers og anvende dem på andre ting vi selv mener er galt, skal det bli morsomt å diskutere både human og inhuman teologi fremover.