Det er 25.000 arbeidsplasser som har allerede forsvunnet som følge avnedgangen i petroleumsnæringen i Norge det siste året, og Sørlandet er spesielt hardt rammet.Mange av dem som mister jobben, ender opp i køen til NAV fordibedriftene ikke har gode nok systemer for å koble fristilt kompetanse med ideer og legge til rette for nyskaping. Dette er sløsing med kompetanse som bidrar for lite til ny vekst. Utviklingen er ikke bærekraftig, noe som forsterkes av at andelen av befolkningen som er involvert i oppstart av nye foretak nesten er halvert på ti år fra 9,1 til 5,7 prosent.

Bygge nye selskaper

En av de mest effektive metodene for å omstille norsk næringsliv er å ta tak i teknologier, ideer og mennesker i eksisterende næringsliv og bygge nye selskaper. Mange bedrifter har gode ideer i utkanten av kjernevirksomheten som i gode tider ofte ligger på vent. Teknologi og kompetanse fra oljenæringen kan utvikles på helt nye områder som for eksempel gruvedrift på havbunnen eller på fremvoksende områder som vindmøller og oppdrettsanlegg til havs.

Satt i system kan dette være en verdifull kanal for næringslivet å utvikle nye forretningsområder

For å utvikle flere ideer til kommersielle produkter og tjenester bør norsk næringsliv samarbeide medinnovasjonsmiljøene på en ny og mer systematisk måte. På Sørlandet har innovasjonsselskapet InnoventusSør etablert Veksthuset, et såkalt corporate garage sammen med bedriftersom nå må nedbemanne. Her kan gode ideer fra bedriftene utvikles sammen med profesjonelle forretningsutviklere og legge grunnlaget for nye vekstkraftige bedrifter. Den store fordelen med modellen er at de etablerte bedriftene profesjonaliserer nyskapingsarbeidet og samtidig nyttiggjør seg av fristilt kompetanse på en offensiv måte. Gjennom de etablerte bedriftenes markedsapparat oginternasjonale nettverk får gründeren tidlig mulighet til å teste ut nye produkter, tjenester og forretningsmodeller i globale markeder. Det øker sannsynligheten for at oppstarten blir en suksess og øker farten mot de første kundene og markedet. Samtidig reduseres samfunnets kostnader når sluttpakker blir til startpakker.

Utvikle nye forretningsområder

Resultatet er at kompetanse beholdes i regionen, samtidig som detutvikles nye bedrifter. Satt i system kan dette være en verdifull kanal for næringslivet å utvikle nye forretningsområder og gi bedriften, regionen og Norge nye ben å stå på.Proaktive bedrifter som tar modellen i bruk vil bedre sitt omdømme og fremstå som en mer attraktiv arbeidsgiver når konjunkturene snur. Det kan også bli nyttig på bunnlinjen, da vellykkede kommersialiseringer kommer bedriften til gode, enten som underleverandør, samarbeidspartner eller i form av et fremtidig tilbakekjøp.

En av de mest effektive metodene for å omstille norsk næringsliv er å ta tak i teknologier, ideer og mennesker i eksisterende næringsliv og bygge nye selskaper

Corporate garage-modellen er ikke bare en kur for et Norge i omstilling — offensive bedrifter som ikke møter svikt i markedene som Telenor, Hafslund og Møller-gruppen benytter seg av lignende metodikk i samarbeid med inkubatoren StartupLab i Oslo for å fornye seg gjennom åpen innovasjon. Denne høsten har Siva, i samarbeid med innovasjonsselskapene og foresight- og strategiselskapet Mind the Gap utviklet tre scenarier for fremtidens sterke innovasjonsplattformer og corporate garage er et fremtidsbilde som allerede er tatt i bruk. Myndighetene bør i større grad være bevisst potensialet i den nasjonale strukturen av innovasjonsselskaper som kanal for satsingen på nyskaping og gründere. Sivas innovasjonsselskaper står klare til å øke fart, kvalitet og effekt på norsk nyskaping og inviterer næringslivet med på laget.