I lederen den 7/5 uttrykkes det heldigvis noen betenkeligheter ved deler av utviklingsarbeidet som drives i Oslo, nemlig skepsis til at flere tester skaper en bedre skole.

Testhysteri

Testhysteriet har grepet om seg etter at norsk skole bare scorer midt på treet i pisatestene, testene som arrangeres av OECD i lesing, matematikk og naturfag. Når norske barn gjennomfører Pisatestene, er oppgavene ikke hentet fra norske læreplaner, oppgavene er utarbeidet av utenlandske forskere som nok kjenner lite til norske læreplaner og skolesystem. Noen av landene som troner øverst på statistikken, er land som nesten bare

vektlegger realfag og morsmål. De har et autoritært skolesystem med et voldsomt press på elevene, det holdes eksamener svært tidlig i skoleløpet, praktisk-estetiske fag er totalt fraværende og samarbeid og demokratiforståelse er ikke på dagsorden.

En slik skole har vi heldigvis ikke i Norge. Lærerne har et svært bredt mandat når det gjelder elevenes opplæring, elevene skal lære fremmedspråk, de skal lære å samarbeide med andre, de skal få opplæring i religion og etikk, de skal gjøres klare for å gå ut og møte de store utfordringene vi som samfunn står overfor når det gjelder å skape et grønt, bærekraftig miljø. Dette krever mennesker som er vant til å samarbeide, som kan tenke både tverrfaglig og kreativt og som har tro på egne evner og muligheter. For at elevene skal få en god utvikling, skal lærerne skape et godt og trygt skolemiljø for elevene, de skal drive forebyggende arbeid mot mobbing og løse konfliktene som alltid vil oppstå mellom barn i utvikling.

Ikke alt er rosenrødt

I SV mener vi ikke at alt er rosenrødt i skolen. Det er mange som faller fra i skoleløpet, spesielt i videregående skole, og det er mange som ikke er godt nok rustet i grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving. Det må vi gjøre noe med, men utstrakt bruk av tester er ikke det rette virkemiddelet. Det er nødvendig med testing av elevenes kunnskap, det er jo også noe skolene alltid har gjort. Lærerne skal ha grunnlag for å sette karakterer, og elevene har krav på å få tilbakemeldinger som kan hjelpe dem videre i utviklingen. Det som er hele poenget er at enhver lærer vet best hva hun trenger for å gi god tilbakemelding til elev og foreldre. Det er ikke nødvendig at stat og kommune bestemmer hvor ofte elevene skal testes.

Hva er så SVs svar på hvordan vi skaper en bedre skole?

Vi har mange gode forslag for å få en bedre skole, her vil jeg trekke frem det som etter min mening er det aller viktigste, vi trenger flere lærere og fagarbeidere i skolen.

Trygt skolemiljø

Det er uhyre viktig at skolene klarer å skape et trygt og godt skolemiljø for elevene. Trygge barn yter mer enn utrygge barn. I dag har de ansatte i skolen fått et stort ansvar på dette området, opplæringslovens §9a krever stor innsats fra de voksne, og det forventes at skolen er spydspiss og har hovedansvaret i arbeidet mot mobbing, dette krever mye arbeid fra lærerens side.

Vi trenger også flere lærere for å hjelpe de elevene som bruker lang tid på å lære de grunnleggende ferdighetene, her kan vi faktisk lære noe av en av «pisavinnerne», nemlig Finland som setter mange ressurser inn på at alle barn skal lære å lese, skrive og regne tidligst mulig.

Dersom ekstra lærerressurser brukes på gode måter, er det svært mye å oppnå i forhold til å kunne følge opp den enkelte elev, derfor er dette noe av det første Kristiansand SV vil satse på i kommende bystyreperiode.