Hvor ringer man da? Hvor henvender en seg?

Jeg fant det enklest å dra til Rutebilstasjonen. Den ligger jo midt i smørøyet hva angår trafikk. Alle vet jo hvor Rutebilstasjonen ligger. Med bil ankom jeg trafikk-knutepunktet. Lite syntes å være endret siden jeg var her for et par år siden. Gikk inn fra sydsiden og opp den delvis defekte trappa. Men kontoret som sist var her, og hvor jeg da fikk grei beskjed om rutetider, og endog fikk en tabell med veiledende busstider, var ikke der. Her var kun en tavle som viste når neste buss gikk til Tveit. Men det var jo ikke dit jeg skulle.

Få forstår noe av det.

Lokalet var fylt med folk. Antagelig mennesker som skulle reise et eller annet sted. Travle ekspeditriser solgte aviser og blader til de mange kundene. Jeg våget meg likevel frempå i all travelheten og spurte en av de travle damene om hun visste når bussene gikk til Oslo. Den søte damen stanset et øyeblikk opp og sa at slike spørsmål får vi hele tiden. Spørsmål om busstider. Men vi kan dessverre ikke hjelpe noen. Hun fortsatte: Det var selvfølgelig her hvor bussene går fra, at vi skulle hatt et kontor med opplysninger om busstider til de forskjellige steder. Men, tilføyde hun, kontoret er nå flyttet opp i Tollbodgaten. Hun så nok mitt forbausende uttrykk og tilføyet: I nærheten av Sanden, om du vet hvor det er. Jeg sa visst: Men hvem går vel dit opp og spør om rutetider til Oslo? Damen smilte tålmodig, ristet på hodet og tilføyet: Nei, det er så dumt at få forstår noe av det.

Det var selvfølgelig her hvor bussene går fra, at vi skulle hatt et kontor med opplysninger om busstider til de forskjellige steder.

Jeg dro ut igjen og bort til en buss med en sjåfør bak rattet.

Mitt spørsmål til ham var om rutetidene Kristiansand-Oslo. Jeg fikk greit svar angående den bussen han kjørte. Til og med en rutetabell for samme. Men nærmere opplysninger kunne han dessverre ikke gi for de øvrige selskapene.

Laget ikke togtabeller lenger

Jeg takket og dro opp til NSB for å forhøre meg om togtidene. Her visste jeg at det pleide ligge togtabeller nok. Vel inne på venterommet slo stillheten imot meg. Tre mennesker satt sprett i et venterom som nå var utvidet til det dobbelte siden jeg var her sist. Men togtabeller? To forskjellige brosjyrer sto på et stativ. Ingen av dem orienterte om togtider, men orienterte om livet på landet. Ellers var det ikke noe i den store hallen, bortsett fra et par røde spilleautomater som man kunne vinne billetter på. Slike som det vel helst var ungdommen som kunne behandle. Men her var ingen å henvende seg til. Jeg gikk derfor ut på nordsiden av bygningen. Henvendte meg til eneste kontoret jeg fant. Mitt spørsmål var om togtider. Vedkommende i jernbaneuniform sa at nei, det var det slutt på. Hva han mente? Han sa at de ikke laget togtabeller lenger. Det var vist dumt det jeg spurte om: Hvordan skal folk vite at det går tog, og når de går og til hvor? Nei, svarte vedkommende, det er mulig at det snart blir slutt også på jernbanen. At andre overtar? Han virket nærmest litt sliten og jeg dro derfor derfra i det jeg tenkte: Er dette Kristiansand i 2016? Hva må fremmede reisende tenke, de som har forvillet seg til Kristiansand? Ikke alle kommer og drar igjen med cruiseskip?

Ingen trafikk

Er lokale myndigheter klar over tilstanden i byen vår?

Det bør kanskje nevnes at jeg var innom kontoret som jeg ble henvist til i Tollbodgata. Der var det ingen trafikk. Det var vel helst Bybussene de stelte med. Men damen hadde en tabell for ett av buss-elskapene. Jeg takket nei. En skal da ikke fråtse. Det var samme tabell jeg hadde fått av sjåføren på Rutebilstasjonen.