BUSSTILBUDET I VEST-AGDER blir etter alt å dømme både dyrere og dårligere fra nyttår. Det fremgår av fylkesrådmannens budsjettforslag for 2009. I Kristiansand kan billettprisene øke fra 27 til 30 kroner. Et fra før tynt rutetilbud blir enda tynnere.

Fra undersøkelser vet vi at pris og frekvens er avgjørende for at folk skal velge bussen fremfor privatbil. Likevel stiger prisene i hvert nye budsjett – og rutetabellene slankes. Antallet privatbiler har økt så kraftig at trafikkavviklingen er i ferd med å bryte sammen i sentrale deler av Kristiansand.

Global oppvarming og klimakrise står høyt på den nasjonale dagsorden. Politikerne overgår hverandre i å lansere tiltak for å møte klimatrusselen. Blant tiltakene er at det skal satses kraftig på kollektivtrafikken. Det har vært mange tomme ord. Når det kommer til stykket, uteblir pengene som er helt nødvendige for et krafttak for blant annet bussen. Særlig har sentrale myndigheter sviktet.

I KRISTIANSAND FORSØKER politikerne å demme opp for den galopperende økningen av privatbiler gjennom tiltak som skal svi på pungen for bileierne. Byen får fra nyttår landets høyeste bomavgifter, det er parkeringsrestriksjoner i sentrum og tidsrommet for å betale parkeringsavgift er utvidet. Innføring av rushtidsavgift et også oppe til debatt.

Lokalpolitikerne befinner seg i en ubehagelig klemme. De føler seg presset til å pålegge bilistene stadig flere avgifter. Alt for å kunne utløse såkalte «belønningsmidler» fra statlig hold. Midler som skal gå til blant annet kollektivsatsing.

INNFØRER IKKE KOMMUNENE nye avgifter lokalt, kommer det heller ikke «belønningsmidler». Slik fraskriver staten seg ansvaret for å finansiere det gode kollektivtilbudet rikspolitikerne i sine festtaler lover skal komme.

Kollektivsatsingen går på tomgang. Økte takster og færre bussruter fra nyttår vil gjøre situasjonen enda verre. Sentrale politikeres løfter om å satse på bussen står ikke til troende.