I går hadde vi en reportasje om Tollvesenets kontroll av julehandelen over Skagerrak. Fangsten ble den sedvanlige; noe kjøtt, en del drikkevarer og fyrverkeri. Det siste er det av en eller annen merkelig grunn ikke lov til å skaffe seg fra Danmark. Mistenker kanskje myndighetene våre at handelsmannen, slik han er skildret i Knoll og Totts julehefte, har utsalgsboden sin stående hos broderfolket i sør?Hvorom allting er, det er småplukk Tollvesenet holder på med, en føydal form for visitering av reisende, en levning etter en tid da toll og avgifter ble avkrevet ved passering av grenser, bymurer og sjøstykker. Tollen var tidligere en viktig inntektskilde for fyrster og stater. Det er den for så vidt ennå, men vi betviler at de 12.700 kronene som ble hanket inn på fergekaien i Kristiansand søndag kveld, holder til så mye mer enn drift av tjenesten for angjeldende dag. Det er bil— og bensinavgiftene som virkelig legger penger i statens kiste.Det er nå på høy tid at tollen mykes opp på dagligvarer, slik at den om litt kan forsvinne helt. I et grenseløst Europa må det være fri flyt av varer og tjenester; det er kun vikarierende alkohol-, landbruks- og helsepolitiske argumenter som holder liv i en praksis som har overlevet seg selv. Hvis voksne mennesker ønsker å kjøpe ribbe, raketter og juledram i Hirtshals, bør myndighetene ha viktigere ting å bestille enn å legge seg opp i akkurat det.Dersom tollen fjernes på detaljkjøp, vil det etter hvert føre til en harmonsiering av priser landene imellom. Vi har sett noe av dette i Danmark, der grensen mot Tyskland i praksis ikke fungerer som noe hinder for handelen. Danskene kan ta med seg omtrent så mye som de lyster av sortimentet fra varehusene i Flensburg. Det har skjedd en liberalisering av grensehandelen uten at Sønder-Jylland derfor har gått opp i limingen. I Norge vil prisulikheter særlig mot Sverige føre til et tilsvarende press på handelsmønsteret.Det er den jevne forbruker som i dag taper på de høye norske prisene og den nitide tollkontrollen. Folk som er mye ute og reiser, kan tilpasse seg ved å handle litt hver gang de er av sted. Vinnerne med dagens ordning er landbruket og statskassen. Skjønt statskassen ville få mye igjen gjennom økt omsetning innenlands dersom om avgiftene på alkohol og tobakk hadde vært lavere. Dessuten ville staten kunne spare på lønns- og driftsmidler om det ble slutt på å kontrollere minstepensjonister og husmødre på vei hjem fra proviantering.Det er noe uverdig over hele tollarrangementet. Folk i uniform som stopper vanlig reisende og kikker dem i bagasjen fordi de mistenkes for ikke å ha fulgt den avlegse merkantilismens bokstav. Vårt nyttårsønske ville være at tollsatsene forsvant for alle konsum- og forbruksvarer. Så kunne de ledige ressursene brukes til å bekjempe alvorlig kriminalitet i stedet.