18-åringen ser tilbake med bitterhet på at lærere og ledelse ved Flekkefjord ungdomsskole ikke grep inn da han ble plaget av andre elever. Og enda verre var det at flere lærere deltok i mobbingen. Han står fram for å bidra til at dagens elever, lærere og foreldre skal ta mobbing på alvor. I skolen er mobbing et konstant problem. Og undersøkelser viser at problemet blir stadig større. Den siste undersøkelsen fra skolene i Kristiansand i fjor høst var like illevarslende som tidligere kartlegginger. 270 barn og unge på mellom— og ungdomstrinnet i landsdelens største kommune mobbes. Følgene av mobbing kan bli fatale. Mennesker som utsettes for det berøves livsgleden og mister selvrespekten. Steven Hrebik forteller at han mistet interessen og motivasjonen for skolearbeid og lekser. Karakterene stupte og han strøk i flere fag. Årlig tar flere unge livet sitt, fordi de ikke orker mer. Regjeringen hadde som mål å utrydde mobbingen i norsk skole innen utgangen av fjoråret. Prosjektet har vært en fiasko, for mobbingen fortsetter i enda større grad enn før. Håp om bedring er heller ikke å spore, i hvert fall ikke hvis skoleledere flest tenker som inspektøren ved Flekkefjord ungdomsskole. Han uttalte i avisen lørdag at «vår skole ikke er mer rammet av mobbing enn andre». Lege Anne Godding på psykiatriklinikken ved Sørlandet sykehus Arendal forsker på mobbing, og er skremt av at lærere bagatelliserer mobbing. Å si at mobbing alltid har eksistert i skolen, slik noen skoleledere og lærere gjør, er en farlig holdning. Godding forteller at pasienter i psykiatrien er overrepresentert i statistikken over mobbeofre i skolen. Å få bukt med mobbing i skolen er et spørsmål om ledelse. Læreren har en avgjørende rolle i arbeidet med å stoppe mobbing, fordi han eller hun er autoriteter og også forbilder for barn og unge. Likevel finnes lærere som gang på gang snur ryggen til, og lar det skje. Og står ofrene fram, er det ikke sjelden at skolen reagerer med å gå i forsvarsposisjon. Det finnes selvsagt mange tydelige og omsorgsfulle lærere som hindrer mobbemiljøer i å utvikle seg. Og støttende og våkne foreldre bidrar til det samme. Men det trengs flere, for alle elever har krav på et trygt, inkluderende og godt liv på skolen. Alle skoler skal ha mobbeplaner, og de er et godt verktøy i bekjempelsen av mobbing. Men det holder ikke med gode planer hvis de ikke brukes i en kontinuerlig prosess. Altfor ofte ser vi dessverre at kampen mot mobbing i norsk skole bærer preg av skippertaksmentalitet.