Da Tine Sundtoft var klima— og miljøminister for Høyre, understreket hun gang på gang at klimakampen også må få konsekvenser for arealplanleggingen i kommunene. I klartekst var budskapet at det må bygges tettere og høyere i byene, og tettere inn mot kollektivaksene utenfor sentraene. Kristiansand ble flere ganger nevnt i denne sammenhengen.

Denne uka har vært en dårlig uke for klimakampen i Kristiansand-regionen. Og for de som trodde på Høyre som et klimaparti.

Og hennes partifeller i Sørlandets hovedstad var tilsynelatende enige i dette. Men når det kommer til stykket, setter de likevel dette viktige hensynet til side. For til tross for at kommunens egen klimamelding slår fast at 50 prosent av befolkningsveksten i perioden 2011 - 2015 skjedde mer enn seks kilometer fra Kvadraturen, og til tross for den klare innstilingen fra administrasjonen i kommunen - gikk Høyre i bystyret onsdag i spissen for et flertall som vedtok å bygge et nytt, gigantisk boligområde på Hamrevann. Dette ligger altså flere kilometer unna Kristiansand sentrum og ikke på noen måte i nærheten av en kollektivakse. For sikkerhets skyld valgte også det politiske flertallet det største av to utbyggingsalternativer; 4100 boliger i stedet for 1900. Torsdag kveld kom så nyheten om at kommunalminister Jan Tore Sanner (også Høyre) sier ja til etableringen av et såkalt outlet-senter i Sørlandsparken. Blant annet etter at Høyre-ordfører Arne Thomassen i Lillesand og Høyres gruppeleder i fylkestinget i Aust-Agder, Torunn Ostad, har argumentert sterkt for dette. I tillegg til at en slik ansamling av 40-50 småbutikker vil gjøre det enda vanskeligere for detaljhandelen i bykjernene, er det åpenbart at det også vil føre til økt trafikk. Sanners forsøk på å gjøre dette til et miljøprosjekt («Jeg tror etableringen av en outlet her vil stimulere kollektivtrafikken hit«), faller på sin egen urimelighet. Dette er et bilbasert handelskonsept.

Denne uka har vært en dårlig uke for klimakampen i Kristiansand-regionen. Og for de som trodde på Høyre som et klimaparti.