Og vi har selvsagt ikke noen problemer med å si oss enige i likestillingslovens intensjon om at ingen skal diskrimineres på bakgrunn av kjønn.

Kampen for likestilling utøves ikke bare på de store prinsipielle arenaer som den politiske eller i arbeidslivet. Likestilling handler om mer enn likelønn, barnehageplasser og permisjonsordninger for nybakte foreldre.

Sånn sett kan vi forstå likestillingsombudets begrunnelse for endringen; det skal ikke være tillatt å prise varer og tjenester ut fra kjønn. Med samme begrunnelse har likestillingsombudet stoppet restauranter som har gitt kvinner halv pris på matservering en gitt ukedag og stoppet frisørers praksis om ulik betaling for «gutteklipp» og «jenteklipp».

Men nå er forsikring en noe mer komplisert vare enn kjøttkakemiddag og frisyrer. Forsikring er en vare som i sin natur er individualisert. Den skal i størst mulig grad skreddersys og tilpasses det behov den enkelte har — og prisen tilpasses deretter.

Nå er det selvsagt ikke mulig å differensiere priser på forsikring til hver eneste kunde. Et vesentlig element i prising av forsikring, er risiko - hvor stor risiko er det for at forsikringstaker kommer til å komme i en forsikringsutløsende situasjon. Hvor stor sjanse er det for at vedkommende blir utsatt for innbrudd, blir frastjålet kofferten, blir syk i Kina eller kjører utfor med bilen.

Likestillingsombudet poengterer at forsikringsselskapene gjerne kan ha ulik premie begrunnet i bosted, alder, livsstil, arbeid med mer - bare ikke kjønn. I tråd med denne tankegangen forsøkte Europeiske Reiseforsikring å øke prisen på reiseforsikring for eldre over 75 år. De har større sjanse for å bli alvorlig syke på reise, ergo bør de betale en høyere forsikringssum (Til sammenligning får ikke personer over 70 år i det hele tatt tegne alminnelig reiseforsikring i England). Nå viste det seg at seniorgeneralene i Norge er gruppe med større gjennomslagskraft enn unge kvinner, så de slapp med skrekken. Enn så lenge.

Både norske og utenlandske undersøkelser fastslår at kvinner er bedre sjåfører enn menn. De er ansvarlig for færre ulykker og uhellene de forårsaker er av mindre alvorlig karakter. Beregninger forsikringsselskapene har gjort, viser at en mannlig bileier mellom 18 og 23 år har dobbelt så høy risiko for skader som en kvinne i samme alder.

Nå er det ikke bare unge kvinnelige bilførere som blir rammet av likestillingsombudets inngripen. I likestillingens navn har hun en «pek» til menn også: Menn må nå betale høyere premie på sine uføreforsikringer, fordi kvinner har større risiko for å bli ufør. Eller fordi det ikke er lov å differensiere prisen ut fra kjønn.

Kjære likestillingsombud: Dette handler om risikokalkulering - ikke diskriminering eller likestilling.