Hvert år dekkes byrom, busstopp og reklamemontre med lettkledde modeller som ikke bare skal selge oss sommerens moteriktige bikini, men også løftet om idealkroppen.I et samfunn hvor skjønnhetspresset kan føles nærmest altomfattende, er kanskje ikke disse reklamenedet viktigste i verden, men de er faktisk en dokumentert kilde til dårlig selvtillit for utallige norske ungdommer.

Skjønnhetspress

Ungdom, og da særlig unge jenter, opplever et enormt skjønnhetspress. Moteblader, TV, reklame på nettet, sosiale medier og reklameplakater forteller hele oss tiden at vi ikke ser bra nok ut, og at det finnes løsninger for den som er villig til å betale. Det å hele tiden bli eksponert for unaturlige og manipulerte kropper har store negative konsekvenser. Én av tre jenter sier at de får dårligere selvbilde av å se på reklame for mote. Halvparten av norske jenter på videregående syns de er for tjukke. Det mest alarmerende er nok likevel at hver femte 15 år gamle jente slanker seg på grunn av dette kroppspresset.I ytterste konsekvens fører dette presset til spiseforstyrrelser og andre personlige tragedier.

Ungdom, og da særlig unge jenter, opplever et enormt skjønnhetspress.

Derfor holder det ikke lenger bare å snakke om skjønnhetstyranniet og konsekvensene av det. Vi er nødt til å redefinere normeneom hvor stor del av menneskers liv som skal kunne preges av skjønnhetspress. Gjennom nettverket Ungdom mot retusjert reklame har vi i Rød Ungdom sammen med andre ungdomsorganisasjoner tatt saken i egne hender. I flere år har vi gjort det som burde vært en offentlig oppgave, nemlig å merke den retusjerte reklamen med en advarsel. Det grunnleggende problemet med retusjert reklame er ikke at man endrer fargen på et bilde eller at man bytter ut bakgrunnen. Problemet oppstår når man endrer anatomien på menneskekroppen. Når man gir modellene større pupper og rumpe, men mindre lår og midje blir de rett og slett photoshoppet til ugjenkjennelige og uoppnåelige idealer.

Retusjert reklame

Tilbakemeldingene vi har fått når vi har merket retusjert reklame, er utelukkende positive. Ungdom som skriver til oss sier selv at de føler seg litt bedre når de blir klar over at modellene på reklameplakatene er retusjert. Da blir det lettere å forstå at det dreier seg om uoppnåelige idealer de ikke kan måle seg med. Motebladet Det Nye merker bilder de tror eller vet er retusjert med en advarsel.

Problemet oppstår når man endrer anatomien på menneskekroppen.

Selv om det er veldig gledelig at Det Nye har et bevisst forhold til hva de formidler, er det tvilsomt at alle andre kommersielle aktører kommer til å gå i spissen for å redusere skjønnhetspresset. Det er derfor Barne— og likestillingsdepartementet må på banen. Vi har flere ganger tidligere utfordret Barne- og likestillingsminister Solveig Horne uten å få svar. Nå gidder vi ikke vente lenger. Mener ministeren at det er noen andres jobb å verne barn og unge fra retusjert og manipulert reklame, som vi jo vet at er skadelig? Hvis ikke Solveig Horne snart viser handlekraft blir vi nødt til å merke reklamen selv!