På Kristiansand kino var det over 300.000 besøkende i fjor — fordelt på 300 ulike filmtitler og 8.000 forestillinger. Og 2015 er allerede spådd til å bli det virkelig store kinoåret. Vi har i alle år vært kjent for å være en pådriver for utvikling og fornyelse, og vi jobber knallhardt for å tilby et bredt kinoprogram, og den gode kinoopplevelsen, som vanskelig lar seg erstatte av hjemmekinoanlegg og abonnement på Netflix og HBO.

Faste annonser

I forrige uke la vi om våre faste annonser i papirutgaven til Fædrelandsvennen. Større annonser, men uten angivelse av klokkeslett og saler på hver forestilling. Det har skapt reaksjoner. Reaksjoner vi regnet med ville komme. For kinoen handler dette ikke om økonomi. Snarere tvert imot. Fremover vil vi ha tre helsides annonser i avisen hver uke, og vi øker synligheten vår med digitale annonser. I tillegg annonserer vi i Farsund Avis, Agderposten, VG og Vårt land, og vi bruker mer annonsekroner i sosiale medier enn noen gang før.

Så hva handler det da om?

Nitidig puslespill

For oss handler det om kapasitet og fleksibilitet. Det å sette sammen et kinoprogram er et nitidig puslespill. En puslespill med masse ukjente brikker; eller i beste fall brikker som stadig er i endring. Hvilke filmer er tilgjengelige? Hva er lengden på de ulike filmene, og hvordan passer det opp i mot vaktlister og øvrige filmer på programmet? Hva er filmens potensiale? Er noen av salene leid ut, eller er det noen som skal feire kinobursdag i morgen? Hver eneste dag er en kamp for å få brikkene til å falle best mulig på plass, og det harmonerer rett og slett dårlig med korte annonsefrister og korrekturrunder i de ulike papiravisene.

Vi har forståelse for at noen ikke setter pris på disse endringene. Det er ikke alle som har tilgang til pc og smarttelefon. Men vi må, som alle andre, tilpasse oss den digitale hverdagen, og prioritere våre ressurser på andre måter enn tidligere. Det eneste konstante er tross alt endring.

På nettet

På våre nettsider kan du lese om alle filmer, se trailere og kjøpe billetter til forestillinger. På Facebook legger vi daglig ut nyheter og svarer på meldinger fra de mer enn 18.000 som har valgt å følge oss. På kinoen er billettsalget åpent hver dag fra kl. 12.15, og lurer du på noe, kan du ringe oss på hverdager mellom klokken 8 - 15.30. Vi gjør det vi kan for å informere, og kommunisere med, både tenåringen, bestefaren og den travle småbarnsfamilien - i stadig flere kanaler. Det er ingen enkel oppgave, og innebærer at vi noen ganger er tvunget til å ta valg som ikke alle liker. Vi skal imidlertid gjøre det vi kan for at kinoen fremdeles skal være et tilgjengelig og sosialt møtested, som engasjerer, begeistrer og underholder hele byens befolkning; uavhengig av alder, avisabonnement og nettilgang.

Godt kinoår!