Vi hører til dem som gjennom år har protestert heftig mot at europaveien skal sluses gjennom bykjernen, med all den miljø-ødeleggelse og trafikkforurensning det innebærer.Lørdag kunne vi presentere neste kapittel i det tragiske dokumentet som omhandler planene for europaveien gjennom byen. Fra Gartnerløkka og vestover er et av planalternativene å bygge en ny bro-koloss parallelt med den eksisterende Vesterveibroa. Den vil i så fall komme i konflikt med et annet og verneverdig monument, nemlig Arkivet, som om få uker skal innvies som fredsinstitusjon og minnesmerke over krigens torturofre. Bare tanken på å arbeide med en trafikkløsning i dag som innebærer en slik konflikt, er uttrykk for mangel både på konduite og pietet. Vesterveibroa var en miljømessig provokasjon og skandale da den ble bygget. Den er ikke noen mindre skandalisert i dag. Blir det bygget en bro til vil det bety det endelige, trafikale nådestøtet for Kristiansand som miljøby. Det er med andre ord en ren provokasjon.Hvis ikke denne planen blir skrinlagt ganske umiddelbart, tror vi at vi kan love en folkereisning i Kristiansand mot veiplanleggerne som vil få Banehei-aksjonen til å fremstå som et 1. mai-tog i Lillesand.Nå får Kristiansands politikere for en gangs skyld manne seg opp til å ta et oppgjør med veiplanleggerne og sette noen vilkår for det som i realiteten er den viktigste byplanleggingen politikerne har hånd om — planleggingen av europaveien gjennom Kristiansand sentrum. Og da tenker vi på mer skjellsettende beslutninger enn da man tok stilling til om vi skulle ha en kort eller lang «miljøtunnel» på Lund.Mens det bygges milelange tunneler, både over og under vann, på Vestlandet og i Nord-Norge, mellom grender hvor det knapt bor folk - og mens Oslo-trafikken blir sluset gjennom tunneler under sentrum, og en ny planlegges under Bjørvika før det nye operahuset blir bygget - skal europaveien gjennom Kristiansand sentrum bukte seg som en sjøorm over og under byen. Den går under jorden på Bjørndalssletta, kommer opp av jorden ved elvebredden, i bro over Otra og i tunnel gjennom Baneheia og i bro over Vesterveien. Og i veiplanleggernes forslag ligger det varianter av kombinasjonene bro og tunnel fra Gartnerløkka og vestover. Vi noterer oss for øvrig at det som var umulig å få til av tekniske og eller økonomiske årsaker i Kristiansand - en tunnel under Otra - er en selvfølgelig løsning i Bjørvika i Oslo.Samlet fremstår dette som et lappeteppe av løsninger. Vi forventer at det for den videre planlegging av europaveien gjennom Kristiansand blir lagt til grunn at den skal gå under jorden. Det bør bli den klare meldingen fra byens politikere til veiplanleggerne. Ja, vi er overbevist om at det vil bli et folkekrav.