Nordmenn handler dagligvarer, tobakk og alkohol i bøtter og spann i Sverige, og svenskegrensen er i ferd med å bli en eneste lang handledisk, slik Gro Harlem Brundtland spådde under EU-kampen i 1994. I vår del av landet registreres det en tilsvarende utvikling når det gjelder danskehandelen over Skagerrak.Hittil har oppmerksomheten i hovedsak vært rettet mot norsk landbrukspolitikk og prisforskjellene på landbruksprodukter, i tillegg til forskjellene i moms på matvarer og de norske alkoholavgiftene, som er de høyeste i Europa. Men mye tyder på at de betydelige prisforskjellene på handlekurvene i Norge, Sverige og Danmark også skyldes et særnorsk avgiftsregime, som på finurlig vis belaster vår daglige handlekurv.Lørdag kunne Aftenposten offentliggjøre beregninger foretatt av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) som viser at selv om Norge halverer matmomsen, vil det bare bety et priskutt på 8,9 prosent på landbruksproduktene, dersom hele kuttet kommer forbrukerne til gode. Og vi taler om matvarer som i dag er nær 100 prosent billigere i Sverige enn i Norge. Derfor vil en reduksjon av matmomsen neppe virke dempende på en grensehandel hvor EUs landbrukspriser er på vei ned.Og SIFO-undersøkelsen viser til at prisforskjellene på dagligvarer mellom Norge og Sverige også skyldes et sett av særnorske avgifter som i tillegg til momsen går rett i statskassen. At vi har Europas høyeste avgifter på alkohol og tobakk er opplest og vedtatt, men når en boks Cola er dobbelt så dyr i Norge som i Sverige, skyldes det en særnorsk kullsyreavgift og en emballasjeavgift i tillegg til den boksepanten forbrukerne betaler. Og da har vi ikke nevnt den særnorske sjokolade— og sukkeravgiften.Dette viser bare at politikernes oppfinnsomhet når det gjelder finurlige avgifter for å saldere et statsbudsjett som i dag flommer over av oljepenger, er uten grenser og skattlegger den enkelte forbruker i tillegg til momsen. Som et av verdens rikeste land burde det være unødvendig å pålegge landets forbrukere særavgifter på bobler og vanlige dagligvarer for å få statsbudsjettet til å gå i hop.Og som et apropos til de norske politikernes uhemmede avgiftsjakt kan VG melde at norske luftfartsavgiftene utgjør 31 prosent av billettprisen mot 19 prosent i Sverige. Ifølge lederen av den internasjonale luftfartsorganisasjonen, IATA, strider norsk avgiftspolitikk med FNs luftfartskonvensjon.Vi mener det er på høy tid at Stortinget foretar en gjennomgripende sanering av det særnorske avgiftsregimet hvor bobler og nytelsesmidler er gjort til avgiftsobjekter ut fra en selsom sammenblanding av fiskale og moralske motiver.