Foreløpig er disse antakelsene basert på tilfeldige lekkasjer og ufullstendige informasjoner. I løpet av dagen skal samferdselsminister Terje Moe Gustavsen legge fram innholdet i transportplanen, og da får vi forhåpentligvis mer presis viten om hva som konkret ligger i det angivelige OPS-prosjektet for Agder. Det er i tilfelle første gang et spleiselag mellom offentlige og private interessenter brukes som middel til fortgang i et veiprosjekt.Når dette skrives er det iallfall grunn til å være nøkternt optimistisk på landsdelens vegne. For hvis det er sånn at sentrale myndigheter etter hvert har forstått alvoret og behovet for en rask utbygging av stamveien gjennom Agder, så er det all mulig grunn til å juble. Det er i tilfelle noe nytt, og det er på høy tid at Agder får gjennomslag for noen av sine høyt prioriterte saker — også i regjeringskontorene. Det er ikke en dag for tidlig.Det vi kaller stamveien gjennom landsdelen, har gjennom år forårsaket så mange ulykker, så mye død og lidelse at det unndrar seg enhver målbar størrelse. Det er ikke uten grunn at mange føler frykt og uro når de setter seg inn i bilen for å ferdes på E18 gjennom Agder, kanskje særlig etappen Grimstad-Kristiansand. I tillegg kommer forsinkelser og ekstra kostnader for næringsliv og andre som har behov for rask forflytning langs veien.Det er sagt, og med rette, at bedre vei er en forutsetning for mye av den utvikling som vi også ønsker på andre områder i landsdelen. Det er nødvendig for en utvikling henimot et felles bolig- og arbeidsmarked innenfor Agderbyen. Skal vi få mer substans inn i bestrebelsene på en sammenslutning av de to Agder-fylkene, må det også være mulig med rask og trygg fysisk forflytning innen Agder.Offentlig og privat samarbeid om bygging av veier er noe nytt her til lands. Vi har ingen erfaringer med slik ting. Det vi vet, er at slike samarbeidsopplegg kan organiseres på forskjellige vis. Men uansett er det ikke snakk om å etablere noe «privat veivesen» ved siden av eller over Statens vegvesen. Det private engasjement kan komme inn på ulike vis, for eksempel ved at mye overlates til privat entreprenør, eller ved at det etableres et privat konsortium der også privat finans får en sentral plass.Men i bunnen må det også ligge et offentlig engasjement, ved bevilgninger over de statlige budsjetter. For til syvende og sist er det skattebetalerne som må finansiere hele greia - dels over skatteseddelen, dels ved bompenger.Foreløpig er ingen av detaljene i OPS-opplegget kjent. Dermed blir det også umulig på dette tidspunkt å vite om det er grunnlag for jubel eller protest på det som kommer fra regjeringen. For detaljene og det konkrete innhold i pakken blir viktig. Det er det som avgjør om vi kan se for oss en rask og effektiv utbygging eller om landsdelen må ruste seg for nye protester.Samtidig skal vi være klar over at det som nå legges fram fra regjeringens side, fortsatt bare er et forslag og en plan. Det skal gjennom Stortinget for politisk behandling og vedtak. Og iallfall når det gjelder de statlige bidrag til veibyggingen på Agder, så skal de vedtas og bevilges år for år i statsbudsjettene. Så fortsatt kan det bli nødvendig for Sørlandet å sende sine politikerkoryfeer og finansfyrster på nye demonstrasjonsrunder gjennom Oslos gater.