Reformen, som er blitt lansert som en av de største velferedsreformer etter krigen, består i en samordning og samlokalisering av trygdeetaten, aetat og sosialkontoret. To statlige og en kommunal etat. Publikum skal nå møte én klientbehandler som tar seg av den enkeltes sak, fremfor at man som sosialklient, trygdesøker eller arbeidsledig må navigere seg gjennom et kronglete velferdsbyråkrati.

En logisk organisering som man burde ha tenkt på før, vil mange si. Og poenget vårt er at det er sagt før — og blitt foreslått før. Allerede for 25 år siden initierte daværende forbrukerminister, Astrid Gjertsen, flere forskningsprosjekter som konkluderte med at man burde organisere velferdstjenestene etter den modellen som nå lanseres som NAV.

Men forskningsrapportene har samlet støv i departementsskuffene under skiftende regjeringer. Inntil forslagene dukker opp som en Fugl Fønix et kvart århundre senere i et konsept som blir omtalt som banebrytende.

Det eneste som er banebrytende med NAV er at man har brukt 25 år på å bryte ned vanetenkningen og revirtenkningen i det offentlige velferdsbyråkratiet. Så lang tid tar det å iverksette endringer i det offentlige som for de fleste må oppfattes som selvfølgeligheter.

For det er et stort tankekors at man helt fram til i dag har beholdt en fragmentert velferdsforvaltning som har sendt klientene i en ofte evigvarende rundgang og kanossagang mellom offentlige kontorer.

Når det er sagt håper vi at NAV-reformen vil virke etter sin hensikt og bidra til å bryte ned de barrierene som gjennom alle år har eksistert mellom svaktstilte brukergrupper og den offentlige velferdsforvaltningen. For det er gjerne slik at det er dem som har størst behov for hjelp som har hatt vanskeligst for å overvinne de byråkratiske barrierene i møtet med det offentlige kontorvelde. Dette har også noe å gjøre med holdningene til dem som sitter på den andre siden av skranken og den innstilling de møter hjelpetrengende med. Vi går ut fra at det blir en like viktig del av reformen som de organaisatoriske grepene som nå er tatt.