Forslaget innebærer at nye veier med god fremkommelighet ikke blir ferdig før i 2031. Vegvesenet foreslår å bygge en ringvei rundt Kristiansand før ny vei til Søgne og Kjevik. Ringveien skal stå ferdig i 2027, ny vei til Søgne skal være klar som stor firefelts motorvei i 2029, mens kjevikveien ikke skal stå ferdig før i 2031, samme år som ytre del av Vågsbygdveien.

Årsak til at ny ringvei prioriteres før utbedring av veien til Søgne, er at dagens bilkøer forårsakes av krysset i Gartnerløkka i sentrum av Kristiansand, som ikke makter å ta unna den store trafikkmengden.

Før Gartnerløkka og strekningen langs Vesterveien ved Xstrata er utvidet, har det liten hensikt å bedre fremkommeligheten lenger ute på E 39. Derfor vil Vegvesenet utbedre veiløsningene rundt Gartnerløkka før de starter utbygging andre steder. Deretter er det nødvendig å lage en avlastningsvei i form av en ringvei fordi veikapasiteten vil være sprengt, mener Vegvesenet. Første når alt dette er på plass, vil Vegvesenet bygge motorvei til Søgne i 2029, og deretter ny vei til Kjevik i 2031. Denne tidsplanen er uholdbar. Kristiansandsregionen kan ikke vente så lenge på å få løst dagens uholdbare veisituasjon.

Trolig har Vegvesenet rett i at krysset i Gartnerløkka må ha første prioritet. Følgelig må det forseres.

Det legges ikke fram noen gode argumenter for å vente helt til 2027 med å ferdigstille ny ringvei og enda lenger med søgneveien og tilførselsvei til Kjevik.

Alle prosjektene må planlegges samtidig og gjennomføres så fort det er praktisk mulig. Det er uakseptabelt om de ulike prosjektene trekkes ut i tid fordi regjeringen ikke vil bevilge tilstrekkelig penger til å få gjort jobben raskt nok.

Og lokalt må politikerne samle seg om felles prioriteringer og fremdriftsplan, så ikke uenighet skal forsinke fremdriften.

Høstens valg blir et samferdselsvalg. De partiene som er villige til å gi Sørlandet de nødvendige 12,5 milliardene så landsdelen får tilfredsstillende veier raskest mulig, de blir valgvinnere på Sørlandet.