Og siden denne bemerkningen falt i de første etterkrigsårene, har vi som skatte-og avgiftsbetalere demonstrert vår utrolige tilpasningsdyktighet år etter år.For politikernes oppfinnsomhet synes ubegrenset når det gjelder å konstruere nye skatte— og avgiftsobjekter. Hvert eneste statsbudsjett er en svenneprøve på politikernes kreativitet i så måte.Og avgifts-galoppen har etter hvert nådd kommunene og lokalpolitikerne. Etter at den kommunale skatteskruen er skrudd til bunns, har kommunalpolitikerne funnet at kommunale avgifter og gebyrer er en ny skattekilde. Det er ingen skatter og avgifter som har økt så mye det siste ti-året som kommunale avgifter og gebyrer. Fra 1998 til 1999 økte disse med 10,7 prosent, og det er beregnet at økningen i de kommunale avgifter i perioden 1998 til 2001 vil bli på nærmere 25 prosent. I sum betaler vi i 2001 nær 29 milliarder kroner i kommunale avgifter og gebyrer.Hadde dette vært en hvilken som helst annen avgiftsgruppe, ville det trolig ha foranlediget demonstrasjonstog og protestbevegelser. Men økningen i de kommunale avgiftene synes å bekrefte Erik Brofoss' utsagn om vår skattemessige tilpasningsdyktighet.Mot denne bakgrunnen bør det derfor ikke overraske at Mandal kommune nå leker med tanken om å bruke bompengemidler fra E 39 for å finansiere lokale tiltak. Ordfører Kirsten Huser Leschbrandt stiller seg åpen for en slik ny kommunal inntektskilde.Det eneste som er egnet til å overraske er at ikke Mandals Høyre-ordfører legger forslaget dødt med det samme. Det har vært kontroversielt nok å få gjennom forslagene om å finansiere utbyggingen av E 39 ved hjelp av bompenger - en samfunnsoppgave mange mener vi har finansiert gjennom den årlige veiavgiften. Å omdanne bomstasjonene til nye skatteinnkrevere for de enkelte kommunene er en moderne utgave av landeveisrøveri.Vi vil anbefale Kirsten Huser Leschbrandt og andre ordførere som er på jakt etter nye skatteobjekter, å holde fingrene unna bompengene. Forslaget fra Mandal kommune om å bruke bompengemidler fra E 39 til å finansiere lokale tiltak bør ikke en gang være et diskusjonstema. Det trodde vi lokalpolitikerne hadde lært etter bruduljene om finansieringen av Flekkerøy-tunnelen i Kristiansand. Og det kler vel heller ikke en Høyre-ordfører å gå i bresjen for en kreativ skatte- og avgiftsjakt.