Gudmund Hernes' store skolereform, Reform 94, blir nå visstnok evaluert på alle bauger og kanter. Den ble, som man vil huske, iverksatt til protestrop fra lektor— og lærerstanden. Erfarne lærere fryktet hva som ville skje når teorikravene ble skjerpet langt inn i de yrkesfaglige studiene.Nå kommer det alarmerende meldinger fra sosialetatene i kommunene om at teoripresset i Reform 94 skaper flere unge sosialklienter. Skoletrett ungdom som sliter med å tilegne seg de teoretiske kunnskapene dropper ut av skolen og ender som sosialklienter. Når hver åttende ungdom i Vennesla og Kristiansand i alderen 18-24 år var registrert som sosialklienter i fjor, har vi å gjøre med et skolesystem som produserer klienter.Derfor bør fokuset til de evalueringer som finner sted av Reform 94 også rettes mot de samfunnsskadelige virkninger av selve reformen, og ikke bare mot hvor godt eller dårlig skolen har evnet å iverksette reformen.