Den ordningen som innebærer at alle de skatter og avgifter som mannskapet betaler går tilbake til rederiet som støtte.

For et rederi som Color Line dreier det seg om over 200 millioner kroner i året. I et rederi som hadde et driftsresultat på nær en halv milliard kroner i fjor og hvor eieren tok ut et utbytte på 152 millioner kroner.

Trolig av den grunn er det Color Line som lager minst støy over forslaget. Mens Fjord Line, som lever av subsidiene, har satt i gang en aggressiv lobby-aksjon for å få Stortinget til å snu i saken. Rederiet truer med å flagge ut til Færøyene og skyver 350 ansatte foran seg i det som fremstår som et klassisk, politisk utpressingsforsøk.

Vi forstår at et selskap som kjemper med ryggen mot veggen bruker de virkemidlene de rår over for å beholde den gunstige ordningen. Men da må det også være forberedt på at de virkemidler de bruker kan slå tilbake og skade den saken de kjemper for. Overspill straffer seg ofte, også i politikken.

Nettolønnsordningen er intet logisk og rasjonelt næringspolitisk tiltak. Det finns få saklige argumenter for å beholde ordningen. Og når de statlige subsidiene også bidrar til å øke et fra før av solid overskudd i vårt største fergeselskap, har den sjenerøse subsidieringen overlevd seg selv.

Et annet poeng er at den maritime del av mannskapet, på dekk og i maskin, fortsatt vil nyte godt av ordningen. Det er restaurant— og hotellbetjeningen som ikke lenger vil bli subsidiert. Og for å si med Trygve Hegnar må man forvente at de politikere som skal utdele maritime næringssubsidier, ser forskjell på en styrmann og en bartender.

Det er nettopp dette som er et av næringsminister Børge Brendes poenger. At subsidieringen bidrar til konkurransevridning mellom fergerederiene og reiselivsnæringen på land, da de konkurrerer om gjester og seminarer.

Color Lines nye «cruise-ferge» mellom Oslo og København markedsføres tungt inn nettopp mot dette reiselivs- og kurs- og konferansemarkedet. Selvsagt var det mange av Color Lines konkurrenter på land som kunne tenkt seg å nyte godt av de samme subsidiene.

Næringsminister Børge Brende har derfor gode saklige argumenter til støtte for forslaget om å avvikle ordningen.