For faktum er at store deler av veinettet i Sør-Norge er utdatert som tidsmessig infrastruktur. Mens vi har fokus på å bygge høyteknologiske elektroniske motorveier, sliter næringslivet og samfunnet for øvrig med et veinett som var bygd for 1960-årenes kommunikasjonsbehov. Det gjelder ikke minst stamveiene fra Svenskegrensen til Kristiansand, som er landets viktigste transportårer.Frp-politikerne viser til at hovedveiutbyggingen stoppet nesten helt opp i Sør-Norge for 30 år siden. Og det er spesielt for Norge. I Europa for øvrig ble landsdekkende motorveinett ferdigstilt på den tiden. I løpet av noen tiår ble det bygd ut 10.000 kilometer firefelts motorveier i Frankrike som gjør at landets regioner og byer er vevet sammen med et landsdekkende nett av motorveier.Og Øst-Europa har fulgt etter. Konklusjonen er at Norge har Vest-Europas dårligste veinett, og den posisjonen vil vi inneha i mange tiår fremover om vi ikke forserer utbyggingen. Frp-politikerne foreslår at det bygges ut et firefelts motorveisystem fra Svinesund/Ørje til Kristiansand innen 2010 med en finansiering utenfor det ordinære statsbudsjettet. De viser til at det er 3000 anleggsarbeidere uten jobb som kan settes inn i arbeidet, og at anleggsarbeidet kan legges ut på internasjonalt anbud tilpasset også utenlandske entreprenører som stiller med egne maskiner og utenlandsk arbeidskraft. Dette vil redusere inflasjonsvirkningene, og de årlige investeringene ville ligge på samme nivå som hva norsk økonomi absorberte under anleggsperiodene av OL på Lillehammer og Gardermoen hovedflyplass. Det dreier seg om veiinvesteringer på åtte-ti milliarder kroner. Vi taler om å bytte noen aksjer i Coca-Cola og Nokia med et firefelts motorveisystem. Dette representerer en etterlengtet og ukonvensjonell nytenkning om norsk samferdselspolitikk som burde blitt gjenstand for en seriøs vurdering og debatt. Men stortingsflertallet stemte i natt ned forslaget, uten nærmere begrunnelse. Og i gårsdagens avis karakteriserer fylkesordfører Thore Westermoen i Vest-Agder forslaget som et populistisk utspill og får støtte av ordfører Bjørg Wallevik som mener det mangler realisme.Dette er en arrogant måte å avskjære en viktig debatt om et utspill, som rett nok er ukonvensjonelt og politisk ukorrekt, men som agderpolitikerne først av alle hadde tjent på ble satt på den politiske dagsorden.