Når de nye satsene innføres, får Kristiansand landets dyreste bompengeordning. Politikere argumenterer med at høye bomavgifter er eneste mulighet for å finansiere videre utbygging av veinettet i og rundt Kristiansand. Ordfører Jan Oddvar Skisland uttalte til vår avis i går at vi er nødt til å tåle så høye bomavgifter, for alternativet er at vi ikke får ny vei.

Dagens årsabonnement koster 1500 kroner. Dette forsvinner fra 2008. Maksimal rabatt blir da 50 prosent, slik at billigste passering ender på 10 kroner. For en bilist som kjører gjennom bommen én gang daglig blir utgiftene omkring 3 600 kroner i året med det rimeligste alternativet.

For mange vil de nye bomsatsene gjøre grove innhogg i familieøkonomien. Særlig barnefamilier rammes hardt. Bare kjøring til fritidsaktiviteter på ettermiddag og kveldstid vil innebære tusener av kroner i økte utgifter. Samtidig er økningen svært usosial, for alle rammes likt, uansett inntekt. De ekstra kostnadene kommer på toppen av vei— og bilavgifter som fra før er i verdenstoppen.

Vi har forståelse for at bilistene må bidra til finansiering av nye veier, men smertegrensen er nådd for lengst. Våre lokale politikere har skylden for det avgiftssjokket bilistene nå møter. Da utbyggingsplanene ble presentert for sentrale myndigheter for vel et år siden, lå 80 prosent bompengefinansiering som et element i pakken. Så våre lokalpolitikere har fått det som de vil, selv om de synes å angre i ettertid.

For nå sier Skisland at lokalpolitikerne vil kjempe for å få staten til å øke sin innsats. Han legger til at det blir en formidabel oppgave, og at det er høyst usikkert om dette lykkes. Vi vil si at det er å tro på julenissen at staten skal spytte inn mer penger i et prosjekt lokale politikere selv har foreslått at bilistene skal ta det meste av regningen for. Lokalt er det tatt høyde for at staten skal dekke 20 prosent av investeringene på vel tre milliarder kroner. Da blir det nok slik.

Vi bor i verdens rikeste land, og staten har over 1 000 milliarder kroner i oljefondet. Vår landsdel har gjennom tiår tapt kampen om veimidlene i forhold til andre regioner, og er blitt hengende etter. Når noe av det forsømte nå skal tas inn igjen, er det forstemmende at det meste av regningen veltes over på bilistene.