Den bygger på prinsippene i Kvadraturplanen som er ute på høring, der havna skal gjøres mer åpen og tilgjengelig enn i dag og Kvadraturen skal bli revitalisert.

Over hele verden utvikles det såkalte «water front»-prosjekt i tråd med at havneaktivitetene forsvinner og flyttes ut til områder som egner seg bedre. Kristiansand har allerede startet med gjenerobring av sjøfronten for innbyggerne med forskjønning og promenade i Østre Havn og etableringen av publikumsmagneten Fiskebrygga. Neste ledd blir den storstilte utviklingen som Kristiansand havn planlegger på Silokaia. Deretter står resten av Vestre Havn for tur. I tråd med vedtak fra 2003 er allerede all havnevirksomhet i Kristiansand med unntak av cruisetrafikken og containervirksomheten flyttet til Kongsgård.

Her til lands er Aker Brygge det beste eksemplet på byfornying med sjøfrontprosjekt. Planene som ble lagt fram i går viser at Kristiansand kan få samme type utvikling i et betydelig større omfang.

I Oslo er all havneaktivitet, inkludert containerterminalen, flyttet til Sjursøya. Og da Oslos havnemyndigheter nylig var på besøk i Kristiansand, rådet de på det sterkeste sørlendingene til å følge deres eksempel. I tråd med det er det nå mange som tar til orde for å flytte også containerhavna til Kongsgård så også KMV-området kan gjøres tilgjengelig for publikum.

Forslaget som Rambøll og Næringsforeningen presenterte i går tar enda et skritt lenger, og flytter selve ferjeleiet ut av byen til Kongsgård. Hvis dette lar seg gjøre, ville store områder bli frigjort til byutvikling, samtidig som byen ville få løst de enorme trafikale problemene ved ferjeatkomstene. Dette kan være et columbi egg for Kristiansand.

Kristiansand står ved et viktig veiskille. Flere planer skal vedtas, og alle muligheter må gjennomdrøftes for å finne best mulig løsninger for revitalisering av byen på lang sikt. Flytting av så vel containerhavna som ferjetrafikken til Kongsgård kan være grep som kan gi Kvadraturen etterlengtet kraft til en nødvendig kursendring.