Mange har ekstra grunn til å glede seg. Det er de som i disse dager kan ta i bruk en helt ny skole. Slik som elever og lærere ved Kristiansand Katedralskole Gimle, Lillesand ungdomsskole og Øvre Slettheia skole for å nevne noen.

Det er viktig og riktig at fylkene og kommunene satser mye på skole, og det er viktig at våre skolebygg fremstår som gode og tilrettelagte. Årlig investeres det betydelige summer i skolebygg, men behovet er stort. Mange møter nok i disse dager opp på gamle, slitte skoler. Enkelte må se fram til et skoleår i brakker. I tillegg kan elevene risikere å få utlevert gamle, nesten utrangerte bøker. Det stimulerer ikke lærelysten.

Men viktigere enn nye vegger og tak er naturlig nok innholdet. Det er fortsatt den engasjerte og gode lærer som skal gi elevene den kunnskap de har krav på. I de senere dager har Aftenposten i en reportasjeserie pekt på viktigheten av god ledelse i skolen. Gode rektorer skaper gode skoler. En rektor kan gjennom god ledelse snu en skoles utvikling.

Skoler med gode ledere opplever mer engasjerte lærere, elever som jobber mer og resultatet synes på de nasjonale prøvene. Skolene gjør det bedre. Dette er en utfordring vi må ta på alvor. Minst like viktig som kravet om nye bygg, en kvadratmeter større plass for læreren på skolen, er ressurser til å utvikle og utdanne gode ledere i skolen.

At skoler sliter med dårlig læremiljø, svake resultater, og umotiverte lærere kan i mange tilfeller være et utslag av et kulturproblem, ikke et ressursproblem. I slike tilfeller er det viktig at kommunen som arbeidsgiver tar problemet på alvor og setter inn lederressurser. Det er viktig at det blir satt krav til rektorene og at forventningene er høye. For jobben de utfører er ekstremt viktig.

I Aftenpostens reportasjeserie peker en rektor på at den viktigste jobben han eller hun gjør er å rekruttere og utvikle gode lærere. Og gode lærere har vi og trenger vi flere av ved starten av et nytt, viktig skoleår.