Tusenvis av uskyldige passasjerer er de store taperne i konflikten mellom flyselskapets ledelse og pilotene. Reisende som skal på ferie, besøk, jobb eller har andre gjøremål, får sine planer kullkastet. Det er ikke til å undre seg over at de blir frustrerte, irriterte og sinte. For ikke mange ukene siden var det flygelederne som forårsaket tilsvarende kaos i lufttrafikken.

Tillitsvalgte for pilotene bedyrer at det ikke handler om organiserte aksjoner. Nestleder i Norske SAS-flygeres forening uttalte i vår avis i går at han er blitt fortalt om en SMS-aksjon blant flygerne, men tilføyde at fagforeningen tar avstand fra eventuelle ulovlige aksjoner. Slike uttalelser kan tolkes som ren ansvarsfraskrivelse — eller at fagforeningen har mistet fullstendig kontrollen over sine medlemmer. Når 60 piloter sykmeldes over natten, blir forsøk på bortforklaringer ganske pinlige.

Hvis pilotene mener de får de reisendes sympati i konflikten med arbeidsgiver gjennom det som foregår nå, tror vi de tar skammelig feil. Tålmodigheten er slutt hos mange, noe reaksjonene fra passasjerer de siste dagene forteller i klartekst. Det hører dessuten med til historien at mens piloter i Danmark streiker ulovlig, og støttes gjennom aksjoner av norske kolleger, følger svenskene spillereglene. Der går flytrafikken som normalt.

Under forhandlingene som pågår mellom pilotene og ledelsen i SAS Braathens er det ifølge avtaleverket fredsplikt. Likevel strømmer sykmeldingene inn. Skulle det vise seg at kollektive sykmeldinger i økende grad tas i bruk ulovlig i konflikter, kan det true hele tariffsystemet. For en slik utvikling kan ikke myndighetene akseptere.

Pilotene påtar seg også et stort ansvar for hva som skjer med SAS Braathens videre. Selskapet har slitt med enorme underskudd, men synes nå å være på rett kjøl etter gjennomgripende omorganiseringer. Det selskapet godt kunne ha vært foruten, er en konflikt som bryter ned tilliten ute blant publikum. For reisende ser seg om etter andre alternativer, og slik kan pilotene bidra til å undergrave sin egen arbeidsplass.