Kirkens Nødhjelp er en organisa-sjon som er helt avhengig av tillit. Svekkes organisasjonens omdømme, kan det gå ut over KNs mange verdifulle prosjekter. Det har verken Kirkens Nødhjelp selv, dens givere eller dens mange mottakere av hjelp råd til. Derfor påligger det styret et stort ansvar å rydde raskt opp i den konflikten som nå brettes ut i media.

Bakgrunnen er den ferske rapporten om arbeidsmiljøet i Kirkens Nødhjelp. Her får den administrative ledelsen med Atle Sommerfeldt i spissen knusende kritikk for personalbehandlingen i organisasjonen. Arbeidsforskningsinstituttet, som har gjennomført den omfattende arbeidsmiljøundersøkelsen, konkluderer blant annet med at KN preges av lite takhøyde, irettesettelser av ansatte på en kraftig og høylytt måte i andres påhør, urettferdighet og en kultur der uenighet blir oppfattet som illojalitet.

Ifølge rapporten er det først og fremst en kommunikasjons— og innsamlingssjef som har trakassert ansatte. Men generalsekretæren kritiseres i sterke ordelag for ikke å ha tatt fatt i dette. Helt tilbake til 2003 skal han ha kjent til at medarbeidere følte seg trakassert, uten at tilstrekkelige tiltak ble iverksatt. Så sent som i mars i år snakket flere ansatte ut om arbeidsmiljøet i Dagbladet. Heller ikke dette har øyensynlig ført til at den administrative ledelsen tok de grep man kunne forvente.

Sommerfeldts manglende vilje til å gripe inn har ifølge Arbeidsforskningsinstituttet ført til at mange medarbeidere har mistet tillit til ham. En medarbeider sier til Vårt Land at det nå er for sent å gjøre noe fra Sommerfeldts side fordi det er for mye ond blod i organisasjonen.

Ingen organisasjon er sterkere enn dens svakeste ledd. Samtidig kan ingen enkeltpersoner være viktigere enn organisasjonen de representerer. I lys av den nådeløse kritikken kommer ikke styret i Kirkens Nødhjelp utenom å vurdere hvorvidt organisasjonen er tjent med å la Atle Sommerfeldt fortsette som generalsekretær.