Den pågående arkitekturdebatten i Kristiansand sentrum bør favne vidt, og arkitektur handler om så mye mer enn estetikk. Et bygg står sjelden alene. I de fleste tilfeller skal en ny bygning forholde seg til omkringliggende bygninger, gater og byrom. Fokuset på høyder, fasader og materialbruk kveler mange ganger en debatt som også bør handle om byggets plassering på tomta og muligheten for å skape gode uterom.

Kristiansand kommune med sine politikere har gjort en fantastisk jobb med å skape en sammenhengende strandpromenade fra Tangen og ut til Odderøya. Bystranda er unik i norsk sammenheng og stadig legges nye områder til promenaden. Tangen med ny park ute på odden er nylig ferdigstilt, og områdene rundt Aquarama vil stå ferdig i løpet av våren 2014. Hagen til Kirkegata 20 ble for ikke lenge siden et felles eie for byens befolkning. Langs promenaden er det benker, lekeplasser, kunstnerisk utsmykning og flott vegetasjon.

Like heldig har ikke kommunen vært med adkomsten til byens storstue; Kilden. Nå hentes det inn arkitekter fra Danmark for å se om det finnes noen geniale løsninger på adkomstproblematikken. Mens vi venter på spennende svar kaster vi oss frimodig inn i debatten.

Et vesentlig spørsmål i analysen er: Hvor kommer publikum fra? Her er det mange svar. For de som kommer med bil og parkerer i parkeringshuset bak Kilden er det ingen sak. Verre er det for det gående publikum som ankommer rutebilstasjonen og som mer eller mindre er tvunget til å gå på de smale fortauene langs den trafikkerte Vestre Strandgate. Kommer man med buss i Tollbodgata, kan man velge Markens, i stedet for Vestre Strandgate, og gå helt ned til Strandpromenaden før man krongler seg over eller under brua til Odderøya. Det er lettest å finne fram hvis du har gått her før. Har man lyst på et lite glass eller en matbit før forestillingen, tar man kanskje en tur innom Torvet, kikker innom spisestedene i Tollbodgata eller fortsetter til Fiskebrygga.

Kildens plassering kan oppfattes som et bevisst grep for å få i gang en byutvikling. De fleste har lyst til å se det flotte bygget forfra og ikke fra siden. Dessverre står det noen kontainere i veien og debatten om utviklingen av Vestre havn kommer til å vare i mange år. Og mens vi venter er Kristiansand én av seks byer i Norge som er med i Miljødepartementets program Framtidens byer. Gir dette oss noen muligheter til å tenke utradisjonelt for å løse adkomsten til Kilden?

Kommunen har ikke vært heldig med adkomsten til byens storstue; Kilden.

Parkering er et hett tema i debatten om et levende sentrum. Dette er en debatt som har pågått siden 1970-tallet i de fleste byer. Mange byrom har fått sin renessanse etter at bilene ble fjernet. Vi får håpe at trenden fortsetter i takt med at stadig flere parkeringshus— og kjellere bygges, at kollektivtransporttilbudet blir bedre og at flere velger sykkel.

Dersom vi er villige til å gi avkall på noen parkeringsplasser, kan deler av Smiths kai bli en midlertidig park og starten på en streng for gående langs Havnegata til Kilden. Gjerdet mot jernbanesporet kan bli stående, og trafikken i Havnegata er såpass liten at det er plass til både fotgjengere, syklister og en og annen bil – i alle fall på kveldstid. Ny kantstein og noe ny beplantning behøves i overgangen mot dagens gjerde. Og det behøves et nytt, godt dekke av asfalt. Asfalten kan males med hvite striper, slik at det dannes et sammenhengende felt helt ned til Kilden. Det behøves mer belysning, av en type som gir gata særpreg. Vi foreslår soner med fargede armaturer som danner et tak over gata og tar oppmerksomheten vekk fra det som er mindre pent.

Mens vi venter på at Smiths kai skal bli tilgjengelig for alle, foreslås Smiths park som en temporær, grønn park og en fortsettelse av Børsparken. Vi foreslår at parken blir en ”trebank”, der vi plasserer trær som ellers ville bli hogget ned på grunn av endringer i sentrumskjernen. En ny, flott port kan gi en verdig adkomst inn i den gamle Børsparken. Parken er en viktig forbindelse mellom Nedre Torv og Havnegata, og det er behov for bare noen enkle tiltak for å vitalisere parken. Noen buskfelt kan fjernes og det kan tilføyes noen bord og benker. Det er også fristende å foreslå en enkel paviljong med glasstak for å øke bruksfrekvensen til parken.

Langs Havnegata er det allerede aktiviteter som er av interesse for ferden mot Kilden. Pir 6 er et utested for byens studenter, og snart åpner Havanna en ny terrasse i enden av Tollbodgata. Den gamle Tollboden har en flott, gammel fasade mot Havnegata og på motsatt side av Tollbodgata ligger Dampskipsbrygga. Der har MS Maarten hatt sine avganger, og der ligger seilskipet Sørlandet når det er i havn. Hva om vi fjerner bilene på denne brygga? Og hva om de kjedelige buskskråningene mot Radisson Blu åpnes opp slik at det blir en bedre forbindelse mot Havnegata og i retning Kilden? Buskbeplantningen ved administrasjonsbygget til Kristiansand Havn kan ryddes opp i og deretter er det strake veien over den gamle jernbanebroa. Det er ingen høydeproblematikk eller tvil om hvor man skal gå. For øvrig er det et fint glimt av fasaden til Kilden når man står på broa, og det er det ikke mange steder man har! Ved enden av jernbanebroa foreslår vi en ny plass. Den kan bli en sentral møteplass for publikum som kommer over Odderøybroa, jernbanebroa eller den nye gangbroa på Fiskebrygga og som skal videre til Kilden, Odderøya eller Nodevika. Plassen bør få et fint dekke og mange benker og andre attraktive sitteplasser, for dette kan bli en viktig møteplass!

Mange av de foreslåtte tiltakene handler om enkle tiltak i en del av byen som har stort potensial. Det er en lang vei fram til at dette blir et sted med like gode kvaliteter som Markens eller Strandpromenaden. Men mens vi venter på hva som vil skje med Vestre Havn, kan vi gjøre midlertidige tiltak som kan skape dynamikk og tilføre nye opplevelser til innbyggere og turister i Kristiansand. Idéen kom opp som en følge av søken etter strake veien til Kilden, men vi ser at den er liv laga også som gang- og sykkelvei til Odderøya og som promenadegate når Tall Ships Races skal arrangeres i 2015.