Togulykken på Lillestrøm har utløst nye spekulasjoner om sikkerheten på norske jernbaner. Få måneder etter Åsta-ulykken var det siste NSB trengte en ulykke av denne typen. Igjen melder spørsmålene seg, og igjen sprer frykten seg. Kan vi stole på sikkerheten ved jernbanene enten det gjelder transporten av personer eller av farlige væsker og gasser?Et tilleggsspørsmål melder seg dessuten når det gjelder transporten av flybensin til Gardermoen. Den foregår med tog opp til den nye hovedflyplassen. Hva ville utfallet ha blitt dersom en tilsvarende ulykke hadde skjedd med et av togene som er involvert i denne transporten? Det foregår selvfølgelig også mye farlig transport på veien våre, men kvantaene er gjennomgående større per tog enn per bil. I tillegg er de store gjennomfartsveiene i den grad det går an lagt utenom bykjerner og befolkningskonsentrasjoner, mens jernbanelinjene fortsatt passerer rett gjennom, slik som på Lillestrøm. Det stiller store krav til sikkerhet, en sikkerhet vi ikke føler oss overbevist om at NSB og Jernbaneverket har kontroll på.