Når en katastrofe som togulykken i Østerdalen inntreffer, rammer den en hel nasjon. Ikke bare ved at vi er så få her i landet at vi føler nærhet til de omkomne og pårørende. Men også fordi ulykken rammer en av våre nasjonale bærebjelker innenfor landets samferdsel — det trauste og trygge NSB.Langsomt og ubevisst er vi blitt fortrolige med døden på veiene som år om annet krever like mange dødsofre som 9-10 Rena-ulykker. Men jernbanen har i alle år fremstått som det sikreste transportmiddel, og selv om NSB det siste tiåret har opplevd ulykker som har krevd menneskeliv, er det med en annen trygghetsfølelse vi har satt oss i en togkupé enn i et fly eller en bil på E 18. Ulykkesstatistikken har også vært på jernbanens side.Derfor er det om å gjøre for NSB at årsaken til togtragedien ved Rena blir brakt på det rene så hurtig som mulig. Dette var en ulykke som ikke skulle skje. Det har vi også hørt før, senest ved «Sleipner»-ulykken - et fartøy som i motsetning til hva NSBs dieselmateriell hadde av kommunikasjonsutstyr, var fullastet med alt hva moderne teknologi kan oppdrive av navigasjonsutstyr. Enten det har vært en fatal menneskelig eller teknisk svikt som forårsaket togulykken ved Rena, har NSB en jobb å gjøre for å gjenopprette tilliten til jernbanetransporten i Norge.Og det er mange spørsmål som bør stilles angående sikkerheten rundt jernbanetransporten etter denne ulykken. Ett av dem er hvorfor en togulykke skal forårsake en så intens og dødelig brann i jernbanevognene som den som oppsto under denne ulykken. Mye tyder på at ikke bare selve togkollisjonen, men også brannen, har tatt liv. Dersom det er slik at NSBs togmateriell har et brannfarlig interiør, er det urovekkende i seg selv.Togkatastrofen er selvsagt en ufattelig tragedie for de familier som rammes. Oppe i denne tragiske situasjonen er det allikevel godt å kunne konstatere at både hjelpearbeidet og støttearbeidet rundt de skadede og pårørende synes å ha fungert på en ytterst profesjonell måte. På dette området har vi kommet langt her i landet når katastrofer inntreffer.Ulykken er også en sterk belastning for NSB. Da tenker vi ikke bare på tapet av tre medarbeidere. Selskapet har de siste årene vært på offensiven som transportselskap og har tatt mål av seg til å konkurrere med bil og fly på en del nøkkelstrekninger. Nytt materiell er satt i drift som har gitt jernbanetransporten i Norge en ny image.Det er å håpe at denne ulykken ikke setter varige spor i folks oppfatning av jernbanen som et trygt og sikkert transportmiddel. Men det betinger at man raskt finner fram til en overbevisende forklaring på hvordan en ulykke som ikke skal inntreffe likevel inntraff.