Ministerens spontane boikottaksjon mot Rimi har fått profesjonelle analytikere fra dagligvarehandelen til å dele ut strykkarakter. Den største innvendingen fra eksperthold synes å være at det ikke er mulig å si noe om prisutviklingen basert på en enkelt måling, slik landbruksministeren gjorde på bakgrunn av VGs matbørs i forrige uke.Samtidig vurderer Rimi-kjeden og Handels— og Servicenæringens hovedorganisasjon å gå til søksmål mot landbruksministeren på grunn av kritikken ministeren har fremmet mot kjedens prisøkning. En talskvinne for servicenæringen har gått så langt som til å kalle Bjarne Håkon Hanssens utspill for «hetsing mot dagligvarehandelen».Kritikken fra bransjen er meningsløs. En beklagelse overfor forbrukerne hadde vært mer på sin plass. Det er forståelig at ingen liker å få en oppfordring om boikott mot seg, men matvarekjedene kan selv styre kundenes goodwill ved å regulere prisene. Når enkelte kjeder i stedet legger opp til et løp der deler av momsreduksjonen havner i eiernes egne lommer, må de både tåle og forstå kritikken.For landbruksministeren og regjeringen handler kampen om langt mer enn reduserte matvarepriser og forbrukervennlig valgflesk. Hele partiets troverdighet står på spill. Halveringen av matmomsen er den eneste synlige prisreduksjonen Arbeiderpartiet har å tilby sine velgere, og den blir brukt for å legitimere at et ukjent antall andre statlige avgifter går opp.Men viktigst i denne saken er likevel det faktum at matvarekjedene tar seg til rette på uhørt vis når halveringen av matmomsen ikke kommer forbrukerne til gode.Som folkevalgt representant gjør derfor Bjarne Håkon Hanssen en utmerket jobb som hærfører i krigen mot matvarekjedene. Som en spinoff-effekt har han også oppnådd å løfte den lett anonyme taburetten som landbruksminister til en av regjeringens viktigste poster. Allerede tidlig i sitt virke som minister signaliserte Hanssen at landbruk ikke bare angår bønder og spesielt interesserte. Han har inntatt et historisk ståsted som den første landbruksministeren som først og fremst er forbrukernes - ikke bøndenes - mann.Dersom Bjarne Håkon Hanssen skal makte å gjennomføre en momsreform som gir forbrukerne en reell prisreduksjon på ti prosent på alle matvarer, må han benytte seg av utradisjonelle politiske virkemidler. For i denne saken er tiden knapp og gode råd dyre.Og hvis noen lurer på hvorfor opposisjonen forholder seg stille, er det bare å minne om at landbruksministerens kamp for lavere matvarepriser er en kamp han kjemper på vegne av alle.Også sine politiske motstandere.