Vilkårlighet, uforutsigbarhet, ulikebehandling, nonchalant saksbehandling, manglende svar på søknader, lovbrudd. Det er noen stikkord som beskriver de forhold kommunerevisjonen har avdekket i den kommunale omsorgstjenesten — forhold som er så graverende at hoder burde ha rullet i omsorgsbyråkratiet.Og de som rammes er de svakeste gruppene. Det er dem som har størst vanskeligheter med å ta til motmæle og som verken har krefter eller ressurser til å føre en årelang kamp med det kommunale byråkratiet. Erfaringene viser at du gjerne skal ha «byråkratisk kompetanse» for å få utløst den hjelp du har krav på - evne, vilje og pågangsmot til å ta en fight med omsorgsbyråkratiet.Kristiansand kommune kan selvsagt ikke være bekjent av slike forhold som i realiteten er overgrep mot kommunens omsorgstrengende. Og det er nedslående at vi finner en slik sjuskete forvaltningskultur i våre dager i en av Norges største kommuner.De politiske reaksjonene har ikke latt vente på seg. Og de politiske lederne er sjokkerte over hva som blir avdekket. Men politikerne kan ikke gjennom ulike grader av sjokkskader løpe fra det ansvar de selv har for hvordan omsorgstjenestene er organisert. At ulikebehandling, vilkårlighet og uforskammet lang saksbehandlingstid har preget omsorgssektoren, burde ikke være ukjent for den politiske ledelse i Kristiansand.I hvert fall har politikerne i klientutvalget opp gjennom årene blitt konfrontert med den type klientbehandling som nå er avdekket. Hva har de gjort med det? På dem burde ikke kommunerevisjonens rapport komme som noe sjokk. Kommunerevisjonens rapport etterlater derfor også et inntrykk av en kritikkverdig politisk unnfallenhet. Vi registrerer at helse- og sosialdirektør Lars Dahlen toer sine hender og hevder at «nu går alt så meget bedre», fordi det som skjuler seg bak de magiske bokstavene EBT (enhet for behovsvurdering og tjenestetildeling) nå skal løse problemene. Det stiller vi oss noe tvilende til. Vi sitter på opplysninger som tyder på at saksbehandlingen oppleves som like nedverdigende og vilkårlig av omsorgstrengende, som før.Nå forventer vi at politikerne, som er ansvarlige for omsorgstilbudet i Kristiansand, tar et skikkelig grep på omsorgssektoren i kommunen. Her trengs det en skikkelig opprydning, ikke bare organisatorisk, men også når det gjelder holdninger og forvaltningskultur.