Forskning viser også at en god lærer, med gode resultater, som oftest har høy faglig kompetanse. Regjeringen har bevilget penger til at 5000 lærere kan videreutdanne seg i skoleåret 2015/2016. For lærere som videreutdanner seg i realfag så dekker staten 100 prosent av vikarutgiftene, i andre fag dekkes 85 prosent av vikarutgiftene. Dette er en gyllen sjanse for kommunene til å øke lærernes kompetanse for en billig penge.

Inkompetente

I Fædrelandsvennen 25. mars kritiserer SVs May Erna Karlsen Høyre sin satsing på etter— og videreutdanning for lærere. Man får et inntrykk av at Høyre skulle mene at de fleste lærere er inkompetente. Det stemmer ikke. Høyre mener at lærerne i Kristiansand er meget godt kvalifiserte og har en stor yrkesstolthet. Nettopp derfor søker mange av dem nå videreutdanning, fordi de mener at dette kan gjøre dem i stand til å gjøre en enda bedre jobb. Bare i Kristiansand søker 107 lærere om videreutdanning i skoleåret 2015/2016. Mener Karlsen og SV at disse lærerne som søker videreutdanning tar feil og ikke har behov

for kompetanseheving?

Så er det dessverre et faktum at fagkompetansen innen naturfag blant mange lærere på ungdomstrinnet er tynn. Spesielt gjelder dette innen kjemi og fysikk. Når regjeringen tilbyr alle lærere et skikkelig kompetanseløft så mener vi i Høyre at UiA bør legge til rette for videreutdanning innen også disse fagområdene. Mener Karlsen og SV at UiA ikke bør gjøre det?

Det er Høyres mening at god faglig kunnskap hos lærerne og godt læringsutbytte hos elevene henger sammen, så får andre partier mene annerledes.

Skole i feil retning

Når vi leser resten av Karlsens innlegg så minnes vi SVs årelange kamp mot karakterer på ungdomstrinnet, at de ville fjerne eksamen, at de vil fjerne nasjonale prøver, at de ville innføre gratis skolemåltider og at de vil tilby gratis SFO. SV har i mange år stått for en skolepolitikk som har medført at norsk skole har gått i feil retning. De senere år har heldigvis SV lagt noe større vekt på hva forskningen viser at faktisk virker i skolen. Dermed blir forskjellene i skolepolitikken mindre. Det er bra. Høyre ønsker nemlig en skolepolitikk basert på kunnskap om hva som virker i skolen. Barna våre er for viktige til å bli utsatt for

ideologisk styrte eksperimenter.

Ett av områdene som diskuteres mye i Norge er prøver og testing i skolen. Nasjonale prøver er et middel for å gjøre skolen bedre. Heldigvis støttet også SV dette. Kontinuerlig testing avdekker forskjeller mellom skoler og ikke minst utvikling over tid på den enkelte skole. Denne informasjonen vil vi bruke for å utvikle skolen. Vi er enige i at det ikke må bli for mye testing og at det ikke må skapes unødvendig byråkrati rundt dette.

Åpenhet om resultater

Kartlegging av læringsresultater gjennom hele skoleløpet og full åpenhet om resultater på skolenivå er viktig som grunnlag for forbedring. Høyre ønsker å bruke resultater fra kartleggingsprøver og nasjonale prøver som grunnlag for hvordan skolene kan lære av hverandre, og danne faggrupper mellom forskjellige skoler for å utveksle erfaringer. I større grad må også sentrale ressurser i sektoren benyttes til å kartlegge beste praksis, og formidle dette til hele Kristiansandskolen. Dette vil bidra til å utjevne forskjellene mellom skolene.

Kristiansand Høyre arbeider for at grunnskolen i Kristiansand fortsatt skal levere de beste resultatene på Agder og i tillegg ha som mål å komme seg opp blant de fem beste kommunene i landet. For å få til dette vil vi legge til rette for at de lærerne som ønsker seg videreutdanning skal få det.

og Harald Furre, ordførerkandidat