Lærerne mister viktige nettverk og oppfølging. Samtlige femten kommuner glimret med sitt fravær da Utdanningsdirektoratet like før påske tildelte realfagsmidlene som er en viktig del av regjeringens realfagsstrategi. Det kom ingen søknader fra Vest-Agder.

Eneste fylke som ikke fikk midler

De 34 kommunene som har fått realfagsstatus, er spredt over hele landet. Alle fylker, med unntak av Vest-Agder, har fått tildeling. Dette kan vi i Vest-Agder ikke være bekjent av. Hvorfor i alle dager skal vi stelle oss slik at nasjonale midler til viktig skolesatsing, går til alle andre fylker enn vårt? Dette er lite ambisiøst på vegne av barn og ungdommer på Agder. Heldigvis sikrer Aust-Agder midler til Arendal og Gjerstad kommune.

Som politikere får vi ofte spørsmål om hvilke budsjett-tiltak som kommer Sørlandet til gode, når budsjettfremlegget kommer. Det er viktig med midler til våre prosjekter. Men det er like viktig at vi i vår landsdel blir mye flinkere til å utnytte de nasjonale ordninger og bevilgninger som vi kan ta del i. Det nytter ikke for oss å sove i timen, når slike midler fordeles.

37 prosent fikk 1 eller 2 i matematikk

Vi vet at vi har et alvorlig realfagsproblem i norsk skole. Det gjelder også i vårt fylke. 37 prosent av elevene som kom opp i skriftlig eksamen i matematikk på 10 trinn i fjor, fikk karakteren 1 eller 2. Samtidig vet vi at hvilken karakter elevene får i matematikk på ungdomskolen, er det som har størst betydning for om de greier å fullføre videregående skole eller ikke. Politikere, lærere og skoleledere over hele Agder arbeider for høyere gjennomføringsgrad, men nå sitter vi på gjerdet og utnytter ikke mulighetene.

I følge den internasjonale undersøkelsen TIMSS fikk elevene i de danske Science-kommunene, som tilsvarer våre realfagskommuner, 10 prosent bedre resultater i matematikk og realfag enn elevene i andre kommuner. Hvis vi kan oppnå lignende resultater i våre norske realfagskommuner, så spør jeg bare hvorfor i all verden vi ikke lar barn og ungdom fra Agder få del i dette?

Jeg håper at regjeringen vil følge opp denne ordningen i budsjettet for 2016. Da oppfordrer jeg alle kommunene i fylket vårt til å delta i konkurransen om midlene. Vi må vise at vi har vilje til å satse og til å lære av de beste. Vi må ha guts til å konkurrere om nasjonale midler, og ikke vente på særlige tildelinger til landsdelen. Det fortjener våre skolelever.