Hvis vi skal ta regjeringspartienes løfter på alvor, vil det innen ti år stå ferdig en firefelts europavei mellom Kristiansand og Søgne, og videre vestover. Det blir en ny verden.

Men den dagen den nye veien åpner, bør jubelen også ledsages av et flyfoto. Det vil etter alt å dømme vise tre veier, nærmest ved siden av hverandre. På den ene siden av Søgne-elva vil si se gode, gamle fylkesvei 114. På andre siden av elva vil vi se firefeltsveien som nå gjøres ferdig, etter at arbeidene først ble avbrutt halvveis i 2008. Og i heiene innenfor der igjen vil vi trolig se den nye firefeltsveien bukte seg gjennom landskapet.

For selv om prosessen med valg av trase for den nye veien først begynner til uka, vil de aller fleste lokale krefter jobbe knallhardt for et indre alternativ. Søgne-ordfører Åse Severinsen sier riktignok nå at hun vil avvente veivesenets analyser. Men i et nyttårsintervju i vår avis 6. januar, ble hun spurt om de viktigste sakene for henne som ordfører i 2014. "Viktigste sak kommer allerede i januar når vi skal sikre at ny E 39 legges nord for dagens trasé og utenfor bygda", svarte hun.

Og ære være henne for det, sett fra oss Søgne-beboeres synsvinkel. Det ideelle for bygda er å få den voldsomme trafikken på fremtidens europavei et godt stykke unna bebyggelsen og Tangvall sentrum. For alle som betaler for de stadig nye veiene, vil nok saken fortone seg noe annerledes.

Men veien gjennom Søgne illustrerer den iboende irrasjonaliteten i norsk veibygging. I mangel av en helhetlig plan for hovedveiene, har det vært rasjonelt for lokalbefolkning og lokalpolitikere å mase om stadig nye lokale veiklatter.

Så har vi hørt i mange år at den klattvise utbyggingens tid er forbi. Og den nye regjeringen har gjort dette til et hovedpoeng. Det er vel og bra. Men veibyggingen i Søgne viser at denne måten å bygge veier på fremdeles lever i beste velgående.

Så når måkene flyr over Søgne om ti år, vil de se ned og tenke: I all verden så mye penger de har hatt til veibygging oppigjennom.