Det sendes stadig færre brev fysisk. I år tar regjeringen et digitalt krafttak og går fra papirpost til å sende post digitalt. Den digitale posten kommer i en sikker digital postkasse og ikke som e-post.

700 brev per postkasse

Går vi tilbake til 1999 ser vi hvor raskt digitaliseringen har skjedd. Det året ble det sendt flest brev i Norge; 700 per postkasse. 15 år senere er det nær halvert til 400 brev i året. Nå går vi inn i en ny tid hvor Posten leverer post 24 timer i døgnet, sju dager i uken. Alle norske innbyggere over 15 år kan opprette en sikker, digital postkasse.

Å sende brev digitalt vil være like trygt som et rekommandert brev og det er fremme hos mottaker i samme øyeblikk som man trykker på «send»-knappen.

Offentlig sektor skal digitaliseres for å forenkle og effektivisere. Alle statlige etater skal, som hovedregel, sende brev til folks digitale postkasse.

NAV blant de første

NAV er blant de første til å sende post digitalt. Nå sendes utbetalingsmeldingene til brukere som har skaffet seg en digital postkasse.

400.000 nordmenn har allerede åpnet en digital postkasse i Postens Digipost. Når det offentlige, med NAV i spissen, nå starter å sende post digitalt, vil overgangen skyte fart.

Dette gjør noe med Posten.

I år 2000 hadde vi ca. tusen postkontorer. I løpet av 2015 vil det være 30 igjen. De fleste av oss møter Posten på post i butikk. Protestene var høylytte da endringsprosessen startet. Erfaringene viser at post i butikk har gitt folk et bedre tilbud med åpningstider fra tidlig morgen til sen kveld.

Postdistribusjonen

På samme måte vil overgangen til digital post revolusjonere postdistribusjonen.

Et av Postens svar er å redusere den tradisjonelle postombæringen fra seks til fem dager i uken.

Mange frykter at utviklingen vil gi dårligere og dyrere posttjenester i distriktene. Vi tror kritikerne tar feil. Posttjenestene vil være bedre tilpasset folks behov. Sikker digital post blir vesentlig billigere og tilbudet blir likt for folk enten de bor i by eller bygd.

I Posten har vi forståelse for at våre medarbeidere og tillitsvalgte opplever at endringene er vanskelige. Men vår historie viser at endringer er nødvendige. Vi har klart å omstille i tide — og samtidig brukt tid for å sikre forsvarlig gjennomføring. Hele Norge skal fortsatt dekkes med postomdeling fem dager i uken, og alle vil ha god tilgang til posttjenester gjennom et finmasket utleveringsnett. Vekst innen pakker og varesendinger vil gi Posten ny aktivitet.

Fremtidsrettet perspektiv

Postens satsing på digital post har et nytt og mer fremtidsrettet perspektiv enn å opprettholde lørdagsdistribusjon med små og fallende brevvolumer. Alternativet ville vært en stor økonomisk belastning for samfunnet.

Sender vi ikke lenger fysiske brev, må det få konsekvenser. Vi fjerner ikke gode tjenester. Vi gjør postdistribusjonen enda raskere og tryggere - tilpasset dagens og morgendagens behov.