Bakgrunnen er at sentrale politikere og byråkrater hegner om toget. Det er en problemstilling vi kjenner igjen fra våre kanter av landet. Det var i sin tid store problemer med å overbevise enkelte miljøer om at gjennomgående og hyppige bussavganger mellom Sørlandet og Oslo ikke undergravde Arendalsbanens posisjon.Vel kan tog og buss være konkurrenter, men da er det i så fall en konkurranse som må tas uten sentimentale sideblikk til noen spesiell transportteknologi. På de meste trafikkerte strekningene her til lands, er det bred enighet om at kollektive reisemåter må utgjøre en større del av det samlede antall reiser. Da er det bortkastet å ta en tilleggskrangel på om tog eller buss skal tillates å operere side om side.Begge transportformer må få lov til å utvikle seg i et krevende marked og å bryne seg på hverandre. Det vil føre til at de begge blir bedre, samtidig som den virkelige utfordringen, å få til en overgang fra privatbil til kollektive transportmidler, vil bli påskyndet. Det er tross alt det som er det viktigste.I dagens transportbilde er det rett nok at en del jernbanestrekninger sliter. I noen tilfeller skyldes det at de er blitt forsømt gjennom flere års manglende investeringer. Det gjelder Sørlandsbanen, Vestfoldbanen og Østfoldbanen for å ta tre eksempler. Arendalsbanens problemer er av en annen karakter, de skyldes hovedsakelig at banen tar reisende som skal til eller fra Arendal, med på en tur til indre Agder som få av dem har behov for. Det er et forhold som det ikke går an å subsidiere vekk eller komme unna med forbud mot bussdrift langs kysten; det er et forhold som det bare går an å investere seg vekk fra, men de med svært store summer.Ekspressbussene er de siste årene kommet som et kjærkomment transporttilbud flere steder i landet. Disse bussene er fleksible, de mottar ikke subsidier annet enn hva annen veitrafikk også gjør, og de trafikkerer de strekningene der det er behov for dem. Det må da også være det overordnede, at transportmidlene går når folk trenger dem, og der folk trenger dem.Vi behøver så avgjort et tidsmessig togtilbud her til lands. Men regelrett tognostalgi og togteknologisk fetisjisme synes vi kan dyrkes andre steder enn i samferdselsdepartementets korridorer. På Sørlandet har vi Setesdalsbanen, og på Østlandet finnes også noen veterantogtilbud. I hverdagen er det ikke teknologien som teller, men det å komme raskt, sikkert og rimelig fram til riktig tid.